Gå til innhold
Arkivverket

[#77685] Anne Sophie Clausdtr Rumohr 1660-1705 gm Hr Hans Jonsen Fanning 1660-1716. ANER?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

OK.Da er det sansynlig at denne raadmand Peder Rumohr er av samme Rumohr-slekt som Claus Pedersen Rumohr. Står han nevnt med patronym noe sted, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis min hypotese stemmer så skal også raadmann Peder Rumohrs far hete Peder. Da er han, kan hende, den Peder Pedersen Rumohr som ble føpt i Sønderborg i 1659. Da skal jeg kunne finne Mette Pedersdatter Rumohr f ca 1656. Og muligens at Claus hadde en bror Peder, som ikke er registrert. Han kan være f så tidlig at KB ikke dekker dette. Den eldste jeg har er Hans og han er f i 1616.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott.Her har vi litt mer om raadmann Peter Rumohr i Bergen. Forresten rart at han ikke nevnes i BBH.i Bergen: 'Peter Rumohr, rådmann, i 16. rode 1720-1721.Lignet 1720 til rd 7-3, 1721 5-3-12. ''1720 Raadmand Peter Rumohr 7-31721 Hr. Raadmand Peter Rumohr 7-3, 5-3-12'Og i neste står det at det skal være våpensegl i originalen. Det må jeg få rede på. det er i Riksarkivet.http://digitalarkivet.uib.no/DA/mt12011715.htm -------i Danmark:1698 i Sønderborg: 'Peder Rumohr (Søn of Rådmand og Herredsfoged of samme Navn) er fadder'.1659 i Sønderborg: Har sønnen Peder til såp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Arnfrid: Nr 46 og 47 er UTRULIG godt å lesa på skjermen. Mens nr 18 og 28 er VANSKELIG for meg å lesa. Er 46 og 47 orginalen eller avskrving ? I fall skreve av kven ? Og når ? I nr 44 skriv du: 'På Bergen Byarkiv i Bergen (BB) i heile (i går) kveld'. Nokre av dei eg møtte i DIS-Hordaland på Krohnstad i kveld, var og med på omvisning i går i BB. Det vart omtala som 'BYGG'. Kva er BYGG ? Bergen Byarkiv G... G.... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

BUGG er lokalgruppe av NSF. Er du medlem i NSF? Jeg har meldt meg ut av DIS.46 og 47 er avskrifter. 18 og 28 er originaler fra 1632 og 1708 som jeg har lastet ned fra skannede KB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Det er noe som ikke stemmer.Når Claus tar borgeskap i Bergen 7/4-1681 opplyses at han er født i Holsten udi Rønnou - Ruhmou - Runnou??? Jeg forsøkte å se i min gamle Grimberg hvor grensene gikk den gangen. Slesvig/Holstein gikk omtrent ned til Hamburg og Lübeck i 1648, men Sønderborg så ut til å ligge i Slesvig, ca. 50 km fra Flensburg, Hvorfor opplyser han da ikke at han kom fra Sønderborg? Kunne det være øya Rømø som ligger ca. 20 km fra den nåværende grensa til Tyskland? Men det lå jo også i Slesvig og ikke i Holstein?Har vi feil mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå får vi vente å se. Har bestilt bilde av våpenseglet til Peder Rumohr fra RA. Dessuten fra tilleggsopplysninger i DAA fra 1952.BBH er Bergen Bys Historie.Den adelige Rumohr-slekten på Roest ved Klanning i Als kom fra Rumohr i middelalderen. Det er også denne slekten som har Rumohrsgaard i Sønderborg. Peder Rumohr d.e.s familie var tjenere på Rumohrsgaard da Hertug Hans den Yngre hadde godset på 1500- og 1600-tallet. Derfra kommer nok navnet.NB! Det er nå klarlagt at Kirsten Lauritsdatter Rosenberg var barnløs.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

A=Rumohr i Schleswig-Holstein, TysklandB=Roest - Kappeln i Schleswig-Holstein, TysklandC=Sønderborg - Syd-Jylland, Danmark

bilete9216.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

DAA er sjekket igjen. Det er ingen ting der som knytter den norske Rumohr-slekten til den adelige Rumohr-slekten.Tilbakemeldingen fra Riksarkivet vil ta fra 2 til 4 uker.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Elise Bøe

Det er flere tavler som mener at Kirsten Lauritsdtr Rosenberg var mor til Johan og Anne Sofie,her er enda et eksempel: LenkeHvordan ble det klarlagt at hun var barnløs? Var Johan og Anne Sofie søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

AF=Arkivforumet.Den Mette Rumohr er datter av Skakk Rumohr og Anna von Ahlefeldt, altså adelsslekten.'Vår' Mette er født ca 1656 og datter av Peder Rumohr. Jeg skal finne dåpen hennes, men har hatt andre ting i dag, bl a dugnad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

C M Munthe har i Norske slegtsmerker NST hft 1 bd 1 1927 s 54 også slektsvåpenet til den adelige slekten Rumohr som elsktsvåpenet til Rumohr i Norge. Dette kan vel da være kilden til at denne evt misforståelsen har oppstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.