Gå til innhold
Arkivverket

[#77690] Folketeljing 1782 Telemark


Gjest Anfinn Bernaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Anfinn Bernaas

Det gjeld folketeljinga for 1782 for prestegjeld i Telemark. Det står inga tilvising til dokumentasjon, men eg skulle gjerne visst noko meir om bakgrunnen for teljinga, og kven som har utført transkripsjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Det har du sikkert rett i, men er det ikkje fint om også alle brukarane av arkivforumet kan få kjennskap til svaret?Ved å stille spørsmålet her oppfyller ein jo også føremålet til arkivforumet: 'Eit arkivforum som gjeld spørsmål om Digitalarkivet og om kjeldene/databasane me har, om arkivsaker generelt, eller spørsmål direkte til Statsarkivet i Bergen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anfinn Bernaas

Takk Y.N. Eg hadde lese artikkelen din om teljinga i Christians amt (Oppland), og sat att med inntrykket av at dette var ein nokså personleg vri frå ein drivande embetsmann på eit spørsmål frå styresmaktene. Og teljinga i Telemark sa artikkelen ikkje noko om, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Christian Sommerfelt arbeidet ikke i noe vakuum. Han propaganderte for sine ideer:'Christian Sommerfelt ivret sterkt for opprettelsen av et topografisk selskap i Norge. Han har nok også drevet reklame for tellingen sin. Det skjemaet amtmannen i Lister og Mandal brukte ved sin folketelling våren 1787, minner sterkt om Sommerfelts fra 1782. Også andre steder i landet ble det i 1780-årene laget tellinger. Kanskje kan andre amtsarkiv gi oss tellingslister?'Arkivet til amtmannen i Bratsberg vil nok kunne si noe om kontakt og innspill. Statsarkivaren i Kongsberg har fortalt meg at det trolig var en sammenheng.Det ene elementet bak Sommerfelts initiativ var den vanskelige forsyningssituasjonen, underskuddet på korn og behovet for å hente inn 'forstrekningskorn'. Der var kanskje Telemark i en situasjon ikke ulik den man hadde i Oppland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.