Gå til innhold
Arkivverket

[#77695] Tydehjelp skifte på Frosta i 1822


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg trenger tydehjelp i skiftet etter John Olsen Wangberg, og det går greit helt til jeg kommer til søsteren Berit Olsdatter, og jeg har rett og slett noen problemer med hvem som er barn av hvem her(linje 17 nedenfra på venstre side):LenkePrøver meg med det jeg forstår: Altså sødsteren Berit Olsdatter Knarbakken(??), som var død og hadde vært gift med Nils Olsen Knarbakken. Hun må ha vært gift en gang før, siden hennes sønn er ført som: -Christopher Olsen, og han var død og hans barn Nils Vengevaldet, Anders og Olava i Knarbakken er ført.Så kommer: -Ole Nilsen Knarbakken. Var dette sønn av Berit i hennes andre ekteskap med tidligere nevnte Nils Olsen Knarbakken? Denne Ole Nilsen var fullmyndig.Så kommer Thommas Olsen. Hvem var han sønn av? For meg kan det se ut som om det egentlig skulle ha stått Thomas Nilsen, og at han da var sønn av Berit i 2 .ekteskap med Nils Olsen? For videre føres jo datteren Mallena Nilsdatter som var gift med Peder Nilsen Borgen. Var hun også datter av Berit i 2. ekteskap med Nils Olsen Knarbakken? Står det forresten egentlig Knarbakken? Det kan vel se ut som om denne familien holdt til i Leksvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Skrivaren har nok rota her. Både Kristoffer og Thomas burde ha vore Nilssonar etter samanhengen. Truleg har han blanda saman med patronymikonet til faren, Nils Olsson Knarbakken. Familien ser ut til å ha halde til i Leksvika ja, då Leksvikstranda er nemnd fleire gonger i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. Når det gjaldt Christopher så trodde jeg jo at han kunne være sønn i et tidligere ekteskap, men da burde vel navnet på den ektemannen også stått siden ektemannen Nils nevnes. Han ser forøvrig ut til å være død før 1801, for det er vel Berit og barna en finner her i 1801:LenkeTror jeg må ta en kikk i kirkebøker og skifter i Leskvik for sikkerhets skyld, selv om dette ikke er min slekt foreløbig(jeg skriver jo av alt av skifter for Frosta og Åsen frem til 1823). Forresten ikke rart at skriver gikk surr når han skulle skrive om så mange navn og generasjoner som kommer frem i dette omfattende skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvordan skal man skrive slikt som dette? Er det mest riktig å f.eks skrive Thomas Nilsen og skrive i parentes at det står Olsen i skiftet, og det samme med broren Christopher Nilsen med Olsen i parentes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det står jo klart og tydelig i skiftet at barna er avlet med gardmann Nils Olsson Knarbakken, så det kan neppe være tvil om dette. Vi ser jo i den tellingen du viser til at Thomas der har farsnavnet Nils selv om det står Olsson i skiftet. Du kan naturligvis anmerke dette, men opplyse om at du antar som ganske sikkeert at det er en feilskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg ser på det nå syns jeg også at det står klart og tydelig at Berits barn som nevnes her var med Nils Olsson Knarbakken. Var også innom mange teorier angående hvor de bodde (Knarbakken) før jeg endelig kom frem til at det sto det. Knarbakken syns jeg egentlig ikke at det står klart og tydelig første første gang gården nevnes iallefall(i forbindelse med Nils Olsson). Det var vel etter å ha lest videre nedover jeg fant ut at det sto Knarbakken omsider. Tusen takk for svarene. Du har vært til god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Har vel også vært inne på tanken om at Thomas Olsen kunne være sønn av Ole Nilsen Knarbakken, men jeg mener at det står at Ole Nilsen var fullmyndig og at det ikke står noe om han var død og hadde barn. Er relativt sikker på at det ikke er slik da.Har ellers nå fått skrevet inn alle skiftene for Frosta frem til 1823, og har 2 skifter å skrive inn for Åsen i dokument. Mangler register for tiden etter 1816.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg mener selvfølgelig at jeg er relativt sikker på at Thomas Olsen ikke var sønn av Ole Nilsen Knarbakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.