Gå til innhold
Arkivverket

[#77701] Hva har presten skrevet her? Hvem ga tillatelse om endring av etternavn?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

'cf. ..... Resolution av 9/5 1901 ifølge hvilken han tillades at bære dette Navn'Hva slags resolusjon det gjelder, tar jeg ikke i farten.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Utne

Fram til 1905 ble etternavnsbevillinger gitt av det norske statsrådet (regjeringa). Jeg har omtalt hvem som har gitt slike bevillinger fra gammelt av og fram over i min artikkel 'Etternavn danna av navn på gårdsbruk - sett i et navnebeskyttelsesperspektiv', i Namn og Nemne årg. 20/21 (2003/2004). Ikke minst fins det henvisninger der. For tiåra før 1905 bygger jeg på Henrik Lundh: Navneloven av 9 februar 1923 (lovkommentar), Kristiania 1924. Han bygger på G. Hallager: Om Personnavne - efter norsk og fremmed Ret, s. 52 f. Kra. 1895; og på ot.prp. nr. 17 (1901-1902), s. 6 og 9. Kan skaffe kopier av alt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.