Gå til innhold
Arkivverket

[#77702] HO: Stord. Hjelp til å finne Lars Olsen Vatne, født 1755


Gjest Kjell Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Knudsen

Lars Olsen Vatne er godt dokumentert. Alle kilder der alder er oppgitt, peker entydig mot 1755, Det er konfirmasjon, sjeleregistrene i 1800 og 1811, ft. 1801. Etter at han ble gift i 1793, finnes han på Hetlesæter. I perioden 1754-1756 er det så vidt jeg kan se bare døpt en Lars Olsen, og det er i Valestrand. Innførselen finnes i Kb. Stord 1744-1777, 17. januar 1756. Der henvises det til en dåp i Valestrand 2. søndag i advent 1755: 'Døbt av hr. Niels Herzberg Ole Fagerlands Søn Lars.' Er det denne familien som senere er kommet til Vatne, eller er denne Lars Olsen en helt annen?Lars Olsen Vatne ble gift med Brita Torbjørnsdatter Hystad. Disse fikk datteren Madel Larsdatter Hetlesæther. Hun ble gift med Reinert Reinertsen Agdestein. Sønnen deres Var Ole Reinertsen Agdesteen som gikk på Stord seminar og senere ble lærer i Bergen. Han er min tippoldefar.Kan noen hjelpe meg videre?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Her er det som står i bygdeboka under Fagerland om denne Lars Olson og hans foreldre: 11. Ola Nilsson Skår, Kvam, d 89 år gl i 1809. Gm Kari Olsdtr., enkja etter foremannen Lars L. Fagerland. Ho d 1799. Born: a. Synneva f 1750 gm Erik Sjurson Bjoa, @len. b. Lars f 1752. c. Lars f 1755 g Fagerland. Ola var brukar frå 1749 til 1781. 12. Lars Olson Fagerland f 1755. Drukna på ei reis til Hardanger i 1829. Gm Marta Halsteinsdtr. Myklavoll f 1757 d 1812. Barnlause. Lars var brorson til Jon Olson ytre 0kland Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Takk for det, Johan Arthur. Da kan denne Lars Olsen 'bortelimineres vekk'. Han som jeg er på jakt etter er det skifte etter på Hetlesæter i januar 1824. Det skulle vel tilsi at han var død i slutten av 1823. Hvor kan han da ha kommet fra?. Mine egne opplysninger om denne grenen av familien har jeg fra Stord bygdebok, og når jeg ikke har noe mer om Lars Olsen Vatne, kommer det vel av at bygdeboken ikke hadde noe heller. Det er forøvrig bygdebokopplysningene jeg for tiden kontrollerer mot andre kilder. Det er en god del år siden jeg brukte bygdeboken, så hvis noen som har bygdebok for Stord kunne være brydd med å sjekke Vatne og Hetlesæter og se hva som kunne finnes om Lars Olsen, ville det være til stor hjelp.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg kan ikke finne noe om han under Vatne. Den eneste der som kan være faren er Ole Larsson f.1702, død 1780. Han fikk sønnen Jens i 1746. Nå har jeg lagt inn en forespørsel om skifte på arkivforum etter denne Ole. Jeg finner Lars på Hetlesæter da han ble gift 2 gang med Brita Torbjørnsdtr. fra Hystad. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Ser at Lars var enkemann da han giftet seg med Brita Torbjørnsdtr. Da var han bosatt på Haga og på Haga er det ei Inga Haga som dør 72 år gammel i 1790. Lenke Kan dette være mor til Lars? Han kalte den ene datteren Inga. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Inga Monsdtr. som dør i 1790 var Lars første kone og var første gift med Nils Johannesson f.1711 på Haga og Gjertrud Sæbjørnsdtr.f.1704 på Hystad. Kilde Stord bygdebok side 262, bruk nr. 1 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei. Jeg har vært inne og sett på arkivforumet, der Yngve Nedrebø som vanlig har døgnvakt. Det kan vel ikke være tvil om at det er denne familien jeg er på jakt etter. Bare det at enken heter Madelle, og Lars og Britas datter heter Madel skulle vel være en grei indikasjon. Dessuten finner vi jo både Jens og Lars blant barna. Takk for hjelpen.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Flotte opplysninger i skifte, men Madele Oddsdtr. er enke etter Ole Jensson og ikke til Lars Olsson. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Lurer på om Madele Oddsdtr. er Madele Madsdtr. som er gravlagt 17 mai 1798 - 86 år gammel. Kan hende Oddsdtr. er blitt til Madsdtr. eller omvendt. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Jeg vet ikke om vi snakker litt forbi hverandre i innlegg (7) og (8). Jeg mener som deg at det er Ole Jensons enke som heter Madelle. Hun er Lars Olsons mor, og Lars og kona Brita døper ei jente for Madel, som altså blir oppkalt etter sin farmor. Blir det ikke slik?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Denne Ole Jenson er f. 1698/1702 på Ersland i Skånevik. Madele Madsdtr. er f.1713 på Røyrvik i Kvinnherad. Datteren Ingrid ble gift i Skånevik 1756 med Hans Rasmusson fra Frette i Etne. De hadde datteren Ragna på Haugsgjerd i Valestrand i 1759. Kommer tilbake med mer senere i dag. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis du sender en mail til jo dot art alfakrøll online dot no, så skal jeg sende deg endel opplysninger fra bygdebøker. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Jeg takker så mye for det. Jeg har hatt en mistanke om at de kanskje har hatt tilhold et annet sted. Jeg prøvde å finne sønnen Jens som du omtalte i (4), men jeg kunnne ikke finne ham heller som døpt i Stord prestegjeld. Kanskje Skånevik er stedet å lete?Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei.Så der kom han også på plass. Før du eventuelt legger mer arbeid i å finne andre barn, så har jeg dem fra skiftet etter Ole Jensen som Johan Arthur fikk tak i på Arkivforumet. Min hovedinteresse her er Lars, og han har jeg nå kontroll på. Takk for hjelpen.Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Ask

Legger inn en lenke til skiftet etter Ole Jensen Vatne datert den 9. september 1780 dersom du har behov for å sjekke mer, folio 78b:Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 9a , 1780-1783, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Fol. 1-324.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24034/81>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24034/81Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.