Gå til innhold
Arkivverket

[#77715] Sterke Lars Tørresen i Kringlebotten


Gjest Håkon Aasheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Aasheim

Lars Tørresen Kringlebotten (1701-1782) Sjå Masfjordboka s. 1071/74, og Modalsboka s. 438. Fekk tilnamnet 'Sterke Lars'. Skal vera fødd kring 1701, men fødsel/dåp ikkje funne enno. Lars Tørresen Lille Jorden/Vetlejord g. 21/6.1722 i Hamre med Anna Iversdtr. Lille Jorden/Vetlejord, s. 438 i Moboka. Kven er Lars son til? Lars skal og ha ein bror Johannes iflg. sak i 1736 på tinget i Skjerjehavn. Sjå Masfjordboka s. 1071.Alt. I: Tørres Nilsen Svenheim (1655-1723), nr. 18/s.64 i Hosangerboka. Gift 4/1.1690 i Hamre med e. Brita Johannesdtr. Birkeland. I denne familien finn me i alt 4 sikre born mellom 1687 og 1699. Men ingen Lars. Denne Tørres er i kyrkjebøkene kalla Tørres NILSEN. Men og 'Tørres Skjødesløs'. Er det nokon som veit opphavet til dette namnet.Alt. II: Tørres (Torris) Larsen Flom/Flåm av Udland gjeld, gift i Hamre 6/10.1695 med Brita Johannesdtr. Lavik, s. 530 i Moboka. Kvar dette paret har budd etter dei vart gifte, veit eg ikkje enno. Og kvar Sterke Lars kan ha fått genene frå, kan jo og vera eit tema. Eksisterer det slektsbok for Flåm/Udland? Og kan det i så fall finnast noko om denne Tørres Larsen.Mvh Håkon Aasheim, Osterøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Falk Liebezeit

I kirkeboken Hamre finnes en Lars Ellingsen døpt i Mai 1701. Jeg finner ingen Lars Tørrissen i Mai 1701 som Frå Flåm via Eksingedalen, Modalen, Kringlebotten, Fosse, Trodal til Sletten ved Torstein Trodal Sletten, Ellerhusens vei 38, 5035 Bergen.Sandviken påstår. Ved Lars Tørrissen er det vanskelig å finne barna, men hans opphav er ennå verre. Ætteboken for Hosanger har jeg lest, Masfjordboken 1948 og 1995 har jeg stående hjemme og lest/studert ofte. Hvis du har noen foreslag hvor jeg kann fortsette å lete så skal jeg gjerne gjøre det.Akkurat i de April dagene var jeg underveis i Dresden på slektsgranskningstur for å finne Noen flere Liebezeit. Jeg fant ditt innlegg heller tillfeldig da jeg tastet inn Kringlebotten.Mvh Falk Liebezeit, Diepholz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Falk Liebezeit

Ho / SFEr det noen som vet om det finnes resp. noen arbeider med ættebok for Flåm og/eller Aurland Det skulle være kjekt å finne noe videre om (sterke) Lars Toerrissen på Kringlebotten i Masfjorden.MvhFalk Liebezeit Diepholz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Rønneberg Bremnes

Sterke-Lars i Kringlebotten av Per Bremnes, BergenI 2006 skrev jeg en artikkel om Sterke-Lars. Siden den gang har ny informasjon blitt funnet og gitt mulighet for å skrive et nytt kapitel om eksingedølen som slo seg ned i Kringlebotten i Masfjordfjellene. Det nedenfostående kan virke noe fragmentarisk. Dette skyldes at teksten er tatt ut av en større artikkel om Sterke-Lars. Forhåpentlig vil teksten her være et bidrag til å bringe mer klarhet i Sterke-Lars, hans 'broder Johannes' og deres foreldre.Sterke-Lars – eller Lars Tørrissen Lillejord (Kringlebotten) – skal angivelig være født av Tørris Larsen (Flom) og Brita Johannesdtr. (Lavik) omkring 1701 på Gullbrå i Eksingedalen. Til min kunnskap finnes det ingen historiske kilder på bl.a. hans fødselsår.Tørris Larsen og Brta Johannesdtr. giftet seg på Mo i året 1695. Det finnes lite og finne i skriftlige kilder om disse to, men Tørris skal ha vært tilstede i en dåp på Mo samme år. I 1697 finner vi paret på Gullbrå i Eksingedalen. Samme året skal Brita Johannesdtr. ha fått en sønn ved navn Johannes. Også Johannes finner vi spor etter i de samme fjell som Sterke-Lars. Begge to skal angivelig ha slått seg ulovlig ned der, Sterke¬-Lars i Kringlebotten og Johannes i Brydalen. Dette finner vi i Tingbøkene for Nordhordland hhv. 1734 og 1736.Sagnene om Sterke-Lars er mange og dramatiske. Riktigheten av sagnene er det umulig og få noen sikker viten om. Legges tingbøkene for perioden til grunn, vil mye av det som fortelles om Sterke-Lars ikke medføre riktighet av historiske årsaker. Ofte kan slike personsagn være vanskelig å knytte til noen bestemt person. Ja, noen hevder at slike sagn oppstår for å forklare et navn.Er nå Tørris Larsen og Brita Johannesdtr. foreldre til Sterke-Lars? Om vi legger fødselsåret for Sterke-Lars til grunn kan ikke dette være riktig av historiske årsaker. Mulig er Brita Johannesdtr. moren, men at Tørris er faren er etter min mening en umulighet. Ganske enkelt fordi Tørris våren 1701 hadde vært død i 2 år.Årsaken ligger i dette: I 1698 var det en rettsak mot de 'Tvende Mordere i Eksingedalen'. De hadde tatt livet av en handelsmann ved å kaste ham utfor Mortensfossen ved Gullbrå. De innstevnede var Tørris Larsen (Gullbrå) og Knut Jakobsen (Trefall). Begge ble dømt til døden ved halshugging. Dommen ble iverksatt våren 1699 på Voss.I rettsprotokollen er det anført at Tørris Larsen ber retten ser i nåde til ham 'fordi han har to små barn hjemme'. Det ene barnet finner vi i Manntallet i 1701 og er en 3 år gammel gutt ved navn Johannes. Han skal angivelig være født 1697 og bor sammen med sin mor Brita Johannesdtr. Gullbrå. Noen andre barn finnes ikke på Gullbrå.Hvem det andre av Tørris 'to små barn' er vites ikke. Var det en gutt eller en pike? At ikke det andre barnet fantes i manntallet i 1701 kan tyde på at det var en pike. Hvor er så Lars? Uten historiske kilder er det ikke annet og gjøre enn å gjette.Som nevnt finnes det ikke historiske kilder på Sterke-Lars sitt fødselsår. Trolig er det Sterke-Lars selv som voksen har oppgitt dette fødselsåret på spørsmål far offentligheten. Sannsynligheten for at Sterke-Lars ikke hadde kunnskap om det er stor. I så fall kan hans fødselsår like gjerne være 1698. Da passer plutselig Tørris Larsen inn som far.'Sterke-Lars' gifter seg med Anna Ivarsdtr. Lillejord (Vetlejord) i 1722 og blir bonde på Vetlejord frem til 1731. Bygdeboken for Masfjorden oppgir Anna som ukjent men konstarer korrekt at hun må ha hett Anna fordi 'Sterke-Lars' fikk 2 døtre med sin nye kone etter Anna’s død. Begge ble døpt Anna. Tradisjonen med at første datter i annet ekteskap ble oppkalt etter konen fra første ekteskap ble fulgt.I kirkebøkene blir Sterke-Lars benevnt som Lars Tørrissen Lillejord. Dette er uvanlig og kan tyde på at han på en eller annen måte har tilknytning til Lillejord. Kanskje han ble 'satt bort' på Lillejord etter at faren var død? Kan han være et resultat av et forhold moren hadde mens Tørris satt fengslet og navngitt etter ham for å skjule sin utroskap? Ja, spørsmålene kan bli mange og ikke lett å svare på. Brita Johannesdtr. var en kvinne som gjerne kunne tenkes og gjøre dette. Hun var også pådriver for mordet ved Mortensfossen.På våren 1730 finner vi 'Sterke-Lars' i Kringlebotten på veiding. Der skyter han en bjørn som han på tinget samme år får en premie for. Hva gjør så en bonde fra Eksingedalen i Kringlebotten? Neppe var han der for å skyte bjørn. Nei, 'Sterke-Lars' var nok heller på jakt etter et sted og slå seg ned etter som gården Lillejord brant ned til grunnen i 1729.Trolig finner 'Sterke-Lars' at Kringlebotten er stedet til å slå seg ned, men det skulle enda ta tid før 'Sterke-Lars' og hans familie dro over fjellet til Masfjorden. En av 'Sterke-Lars' sine sønner ved navn Ivar ble født på Vetlejord i 1731, så på det tidspunktet bodde 'Sterke-Lars' i Eksingedalen. Ivar Larsson ble første bruker på Fossen (bruk 2).Lars og Anna fikk stor etterslekt i Masfjorden. Bl.a. sies det at brukerne på Fossebrukene alle er etterkommere av Sterke-Lars. Dette er ikke riktig fordi bruker nr. 3 på bruk 1 var Lars Torkjellson Lillejord og sønn av Torkjell Ivarsson Lillejord. Torkjell var bror til Sterke-Lars sin kone Anna Ivarsdtr. Lillejord.'Sterke-Lars' sin bror Johannes har gått upåaktet hen i historien. Jeg ser det som særdeles mulig at han var i Masfjorden før 'Sterke-Lars'. Dette sees av tingbøkene for 1734 hvor oppsittere i Matre stevner Johannes Tørrissen for å ha slått seg nmed ulovlig på deres eiendom i Brydalen.Johannes og konen Gjertrud Johannesdtr. Birkeland Luren, som giftet seg i 1722, bodde først som husmannsfolk på gården Bergo i Eksingedalen. Trolig har dette ikke vært noen tilværelse for paret. Johannes verver seg som soldat. Omkring 1731 slår Johannes seg ned i Brydalen. I 1734 var tilværelsen for Johannes slutt i Tverrlien og han blir på tinget i 1734 dømt til å overlate de hus han hadde bygget til oppsitterne.Det finnes få spor etter Johannes i Masfjorden, men Gjertrud finner vi dør på Luren.I 1736 reiser oppsitterne i Matre sak mot Sterke-Lars for å ha slått seg ned i ulovlig i Kringlebotten og for å 'huse og hæle sin broder'. Denne rettsaken tapte matringene.Med bakgrunn i tilgjengelig kildemateriell og vurderingen av disse, er det min mening at Sterke-Lars sine foreldre er Tørris Larsen Flom og Brita Johannesdtr. Lavik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.