Gå til innhold
Arkivverket

[#77719] ST-Orkdal, Haftor Sifversen Jamptaas, ca.1648 - 1725


Gjest John Tore Kvernmo
 Del

Recommended Posts

Gjest John Tore Kvernmo

Haftor Sivetsen Jamptaas er en av mine aner. Han har stor etterslekt, og bør derfor være interessant for flere. Haftor var født ca. 1648, g gravlagt 2.5.1725. Hans hustru er ikke avklart, men det kan være Beret Jamtaas som begraves 25.3.1733, 80 år gammel. Her hos Arnt Stavne er han oppgitt med 8 barn http://astavne.net/Rennebu/index.htmJeg har forsøkt å sette opp alle Haftors barn med ektefelle:Anders Haftorsen Jamptaas, f.ca. 1686, begr.10.3.1760, gift 13.6.1723 med Marit Sivertsdatter, f.ca.1687, begr.19.4.1744.Ingeborg Haftorsdatter Jamptas, f.ca 1686, begr.15.6.1749 Tr.l.29.9.1715 m. Iver Andersen Bach, f. ca.1690, begr. 5.5.1743Knud Haftorsen Jamptaas, f. ca.1688, død ca.1744,trol. 7.7.1715 m. Marite Larsdatter Fandrem, f.ca.1787, begr.19.4.1744Berit Haftorsdatter Jamptaas, f.ca. 1687, gravl.25.3.1716. Trl. 12.5.1715 med Knud Hermosen Eggen, f.ca 1688, d. 1749.Sifver Haftorsen Jamptaas, f.ca.1693, begr.1.3.1761, trol.4.5.1721 m.Kari Olsdatter Rensklev,døpt 12.2.1699, gravl.12.5.1768.Joen Haftorsen Jamptaas,f. ca.1694, gravl.10.7.1735, trol. 3.6.1721 m. Berit Andersdatter.Elli Haftorsdatter Jamptaas, døpt 28.4.1695, gravl.25.6.1741, trol.12.6.1718 m. Johan Andersen Søvasslie, f. ca.1685, gravl. 27.3.1729Ole Haftorsen Jamptaas, døpt 1.5.1698, død 1741 (Ugift?)Guru Haftorsdatter Jamptaas, døpt 14.11.1700, gravl.24.7.1707Ulike kilder oppgir altså ikke min ane,Ingeborg Haftorsdatter. I skiftet etter Anders Haftorsen 8.3.1760 er hans datter, Ingeborg Andersdatters formynder, Jens Siversen Øver Bye. Han er oppgitt som hennes 'søskendebarn'. -Dette kan vanskelig være tilfelle. Jens Sivertsen var imidlertid gift med hennes søskenbarn, Gunild Iversdatter, datter av Iver Andersen og Ingeborg Haftorsdatter (Enggierdet)!Anders Haftorsens hustru, Marite Siursdatter kjenner jeg ikke opprinnelsa til. Forloverene deres var Ole Øver Bye og Iver Solbu. Sistnevnte var Anders' svoger, overnevnte Iver Andersen.Jeg håper noen har suppleringer, event.korrigeringer til overnevnte familie. Vi diskuterer gjerne etterslekt også!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Jeg har ingen av overnevnte som mine aner, men noen linjer krysses likevel. Kan supplere med disse opplysningene:Berit Haftorsdtr. og Knut Hermosen ble gift 23.06.1715 Knut gravl. 07.12.1749 i Orkdal. Han ble gift 2. gang 02.07.1717 m/Kari Haldorsdtr.Sivert Haftorsen og Kari Olsdtr. ble gift 13.07.1721mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Jeg har Haftor Sivertsen Jamptaas i min anerekke via sønnen Knud Haftorsen som ble gift 29.12.1715 med Marit Larsdatter Fandrem. Knud Haftorsen mener jeg må være identisk med Knud Skredder.Jeg hadde også registrert at Marit Larsdatter døde 19.04.1744, men ser nå at det ikke være riktig. Hun levde ved skiftet etter Haftor i 1744.Det ble holdt skifte etter Knud Haftorsen på Fandremsgjerdet den 25. juli 1744. Han etterlot seg enken Marithe Larsdatter og barna Anders 25 år, Lars 23 år og Berithe 21 år. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24704/57>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24704/57Permanent bildelenke: LenkeAnders finner vi ikke døpt, men han var trolig født i 1719. LenkeLars LenkeBerete LenkeKnud Skredders q. ble introdusert både i 1724 og 1725.Haftor Lenke Haftor døde i 1727.Beret LenkeKnud Skredders q. ble introdusert i 1731 og 1733.Knud Skredder døde i 1736, 53 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei!I denne barneflokken er min ane Ingeborg, men krysser noen ganger familien. Noen orkdalsslekter er lite kjent, dette er en av dem synes jeg. Takk for innspillene Guri og Aud!Jeg stusset også over at Maret Fandremsgierdet ble gravlagt 19.4.1744 (jordfestet 3.5.1744), 57 år, mens skifte ble holdt etter Knud Haftorsen hos henne først 25.7.1744. På den annen side, hvis Knud Skredder er identisk med Knud Haftorsen, så døde han 8 år tidligere! At Knud Skredder er nær familien ser vi av at når Sivert Jemptaas døper sin sønn Anders 26.7.1722, er Knud Skredder fadder [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=dp16381715&gardpostnr=131&personpostnr=777&merk=777#ovre>LenkeMin ane Ingeborg Haftorsdatter ble trolovet 2.9.1715 Lenke med Iver Andersen Bach. Han finner jeg i Ft.1701 sammen med faren, Anders Ifversen 5o år og 3 brødre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei John Tore,jeg har nå gått gjennom mine registreringer som gjelder Haftors etterkommere, og de eneste jeg er sikker på er hans barn er Knut, Siver, Eli, Ole og Guri.Skiftet etter Ole angir kun 3 søsken, Anders og Ingeborg burde også vært nevntDersom Berit som dør i 1733 er Haftors kone og mor til alle hans barn, burde Ingeborg og Anders hatt en datter med navn Berit, slik som Knut, Siver og Eli har.I følge avskriften av 1701 tellingen bor Knut, Siver og Ole på Jamptaas hos faren, mens det ser ut som vi kan ha 3 brødre Iver, Jon og Anders fra 'Høstaanna'.Skal se nærmere på dette da Haftor er en av mine aner.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Da har jeg oppdatert mine hjemmesider og laget en oversikt som viser de etterkommere av Haftor som jeg har registrert, også inkludert de barn jeg ikke er sikker på om er hans barn:LenkeMvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Har gjort en gjennomgang av hvilke faddere som er benyttet ved dåpen til Anders, Ingeborg, Knud, Sivert og Elis barn.Ingen fra Jamtaas er faddere for noen av Anders eller Ingeborgs barn.Anders er fadder for et av Ingeborgs barnVi har en Maret Haftorsdatter Eggen som fadder til et av Anders sine barn i 1727 og en Maret Eggen er fadder til et av Ingeborgs barn i 1726.Det er en Marit Haftorsdatter som gifter seg med Ole Joensen i 1734Anders Eggen er forlover når Ingeborg gifter seg.Svend Eggen er fadder for et av Siverts og et av Elis barn.Anders Haftorsen Presteg. er fadder for et av Svend Eggens barn.I tillegg til at vi vet at Knud, Sivert og Eli er søsken gjennom de opplysninger vi finner i skiftene, så er da også Sivert fadder til et av Elis barn. Knud skredder er fadder for et av Siverts barn og Knud skredders qvinde er fadder for et annet av Siverts barn.Har ikke funnet at Anders eller Ingeborg knytes til Jamtaas ved trolovelse eller vielse.Joen Jamtaas er fadder for et av Elis barn, og ved trolovelsen til Joen Haftorsen er Haftor Jamtaas forlover. Ved vielsen er Joen oppført som Joen Haftorsen JamtaasLars Fandrem er fadder for et av Knuts barn og et av Siverts barn, Lars Larsen Fandrem er fadder for et av Anders sine barn.Ingen avgjørende konklusjoner kan dras ut fra dette materialet. Det kan se ut som det er flere forbindelser mellom Anders og Ingeborg, mens jeg ikke finner noe som direkte knyter Anders eller Ingeborg sammen med Knud, Sivert og Eli.Mvh. Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Hei og hjertelig takk for flott og grundig arbeid!Jeg har vært opptatt av de samme problemstilligene uten å finne noe som dokumenterer/sannsynligjør at alle de 9 listede barn etter Haftor er søsken. På den annen side har jeg heller ikke funnet tegn på at det har vært 2 Haftorer i området samtidig.Dine oversikter setter meg på sporet av en mulig fellesnevner, dessuten nye problemmer....Jeg tror at de 3 eldste er født i et tidligere ekteskap, og derfor ikke er med i et skifte av en eller annen grunn.I tillegg til Ingeborg og Anders mener jeg da Maret Haftorsdatter født ca 1685 og trolovet her Lenke.Maret Haftorsdatter Eggen er vel den som blir begavet her. Svend begraves 15.6.1760, 82 år gammel. Skaunaboka sier at Svend Siursen Lisbetsetter kom til Eggen da han ble gift med Maret.4 barn finner jeg i kirkeboka med far Svend Eggen. Fadderene til disse tyder på at her er slektskap til Jamtåsen. Dessuten ser vi at Haftor Jamtaas er forlover når de gifter seg!Sammen med dine funn, tyder mye på at det kan være snakk om 10 Haftorsbarn!Mvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Nåja, det er visst blitt sent. Her er lenken ti Beret Haftorsdatter og Svend Siursen Lisbettsetters trolovelse i 1715 LenkeJohn Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John Tore Kvernmo

Dette ble feil. -Maret er nok ikke et 10.barn etter Haftor, hun er ei Andersdatter. Allikevel er Maret og Svend Eggen en fellesnevner som opptrer som faddere både hos Anders/Ingeborg. Svend er ofte nyttet som fadder, også hos de andre LenkeMvh John Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Et skudd i blinde.... Kan Haftor ha kommet fra Meldal ? LenkeHaftor hadde en datter med navn Guru, som kanskje var oppkalt etter moren.Mvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest John Tore Kvernmo

-Etter (7) har jeg kommet til konklusjonnen at det er en Haftor Sifversen Jamptaas, født ca.1648 og en Haftor Høstoen, født ca. 1653, gravlagt 13.12.1696 som skaper hodebry for meg.[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=gr16381695&gardpostnr=381&personpostnr=531&merk=531#ovre>LenkeKanskje er dette Haftor Høstoens barn:Ifver Haftorsen Høstoen født ca.1682Ingeborg HaftorsdatterHøstoen, født ca 1686,død 1749, gift 1715 med Iver Andersen Bach, født ca.1690, død 1743Anders Haftorsen Høstoen, født ca.1686 ,død 1760, gift 1723 med Marithe Siversdatter,født ca 1687, død 1744Ellen Haftorsdatter Høstoen, født ca. 1688, begravet 1.1.1697, 8 år og uker gammel.Marit Haftorsdatter Høstoen,(?-?), gift med Ole Joensen (Fossom), født ca. 1692 LenkeJoen Haftorsen Høstoen, født ca.1695,død 1735, gift 1721 med Beret Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.