Gå til innhold
Arkivverket

[#77722] Skifte etter Claus Pedersen RUMOHR 1709 - Lesehjelp?


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,jeg trenger litt hjelp her. Det gjelder Claus Pedersen Rumohr på Rikheim i Lærdal. Jeg kan ikke se at det nevnes hvem som er mor til barnene som nevnes i skiftet. Han skal ha vært gift to ganger, første gang med Maren Pedersdatter, siste gang med Kirsten Lauritsdatter Rosenberg som døde ca 1705. Er dte mulig å lese ut av skiftet rekkefølgen på barnenes fødsel? Johan, Peder, Anne-Sophie gm Hans Jonassen Fanning.Er det mulig å finne noe om Claus' herkomst? Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24135/39>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24135/39Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Arnfrid.Jeg ser at forskjellige kilder har 1702, 1707 eller 1709 som dødsår for Claus Pedersen Rumohr. Har du funnet dødsdato i skiftet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Han ble gravlagt i Vår Frelsers i Kbh 26.6.1708. Se den andre debatten LenkeHan ble døpt 2.12.1632 i Sønderborg kirke. Det er vel ikke kilder det du nevner med 1702, 1707 og 1709...Kan du se om det er nevnt flere mødre til Claus' tre barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Selv tolker jeg det slik at Johan er eldst, Anne-Sophie i midten og Peder yngst. Hvilken rolle er det Chr Nagel har? Er han på vegne av Peder som er i Skjeberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det Anfrid.Jeg regner med at du har sett denne - om enn ikke original kilde, men kan gi noe LenkeJeg ser at en opererer med at Maren Pedersdatter dør allerede i 1655 som vel må være feil hvis hun skal være mor til de tre barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Skiftet er vanskelig å lese (og det blir værre og værre), men jeg kan ikke se at det sier noe om rekkefølgen på barna eller hvem som var deres mor:Anno 1709 den 24 januar ble holdt skifte etter Claus Pedersen Rumohr, mellom den på Rikheim residerende sønn Sr. Johan Rumohr, Hr. Hans Joensøn på sine myndige og umyndige barns vegne og som hadde fullmakt fra sin svigersønn Sr. Christopher Nagel borger og innvåner i Bergen på hans vegne og hadde også på den salige manns ELDSTE (?) sønn Hr. Peder Rumohr sogneprest til Skjebergs menighets vegne, som av skrivelse datert Skjeberg 12 Desember foregir å ville være nærværende 13 eller 14 januar 1709 på skifteforretningen, men som av brev datert 17 Desember forteller at han av forskjellige årsaker er blitt forhindret og at han derfor gir sin bror Sr. Johan Rumohr og sin svoger Hr. Hans Joensen fullmakt til å overvære skifteforretningen på hans vegne.Eiendommer i Sogn og Bergen.Ellers skal det i København i hans 'logemente' finnes det den salige mann har etterlatt seg der, og som rådmann Peder Rumohr i København er gitt fullmakt til å la registrere og auksjonere bort og å betale den salige manns eventuelle kreditorer.Sr. Christopher Nagel fordrer etter innlagt regning for salig Claus Pedersens logement i Kroken i 10 ukers tid før han reiste til København, 28 rdl.Kommer på Hr. Peder Rumohrs arv 400 rdl., på Sr. Johan Rumohr 400 rdl. og på Hr. Hans Joensens barn 200 rdl., hvilke 200 rdl. skal skiftes mellom Hr. Hans barn som er 2 sønner og 3 døtre og blir et broderlodd 57 rdl 13 1/2 og på et søsterlodd 28 rdl. 3-7. De 2 sønner og de 2 yngste døtre 21-2-9. Hans Jonassens ugifte døtre Anne og Kirsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Rådmann Peder Rumohr i København. Det må vel da være en nevø av Claus, fordi han har ingen brødre som heter Peder og faren var død før 1650, trolig i 1648.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Peder Rumohr, prest til Skjeberg er omtalt i denne linken hvor han presterer å bli offer for Karl (den 12.) vrede.Lenke skjeberg rumohr&source=bl&ots=M01Mff5lXm&sig=HXAmYXp0caPVNh6FYTCf91Bux10&hl=no&ei=3uDOS5bYC4qOOOHEpL0P&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=3&ved=0CBMQ6AEwAg#v=onepage&q&f=falseBeklager denne 'dumme' linken, men jeg finner ikke ut hvordan jeg skal fikse den, men klikk på lenke og kopier deretter resten av linken inn i webleseren bak det lenke har gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Peder Clausen Rumohr, som ble prest i Skjeberg, var student i Kbh i 1679. Det kan vel da kanskje tyde på at han var født ca 1660. Anne Sophie, min formor, fikk første barnet i 1685, det kan tyde på at hun var f ca 1665.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Ja, han var student i 1679 'Petrus Claudii Rumor..'Et sammentreff, men et par studenter lenger nede 'lohannes lonæ Leirdalinus'. Det blir vel Lærdal ?Kilde: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.