Gå til innhold
Arkivverket

[#77731] Hjelp til oppslag i bygdebok for Meldal, Sør-Trøndelag, Anders Bech


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I kirkeboken for Meldal finner jeg et ektepar ved navn Anders og Guru Bech. De får sønnen Peder i 1766, og døtrene Guri i 1769 og Mali i 1772. Finnes det noen gård i området som kalles Bech/k. Og i så fall er det nevnt et ektepar der som kan passe med Anders og Guru rundt 1770? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri Dragseth Brekke

Finner ingen gård med navn Bech i Meldal. I Rennebu, nabokommunen er det flere Bakk-gårder. Kirkebøkene var tidligere felles for disse to kommunene. I veldagte link finner du mye oppl. om gårder og skifter i Orkdal, Meldal og Rennebu. http://astavne.net/Rennebu/index.htmmvh Guri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg har funnet opplysningene i kirkebøkene. Og ut fra 1801 tellingen vil jeg tro det må være Bak/Bakk gårdene det er snakk om. Da ligger altså disse gårdene i Rennebu og ikke Meldal?Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Denne familien bodde på Nerbakken på Voll og er omtalt i Rennebu bygdebok, bind 1, s. 363 (Mali f. 1772 er imidlertid uteglemt der).Anders Klemetsen Gunnes, f. 1730, d. 1795. gift 1765 med Guru Pedersdt. Bakk f. 1740 (se side 360 i samme bind), d. 1819.Barn:1) Peder f. 1766, d. 1835, gift 1800 med Randi Torgersdt. Rise. Tok over gården.2a) Guru f. 17692b) Mali f. 17723) Klemet. f. 1776 (oppgitt å være død 3 uker gammel, men har ikke funnet ham i kirkeboka). Finner en Clemet Andersen Bach konfirmert i Rennebu i 1794 (pos. 18).4) Mali f. 1777, d. 1828, ugift (står at hun døde på Innset, men finner henne som død i Rennebu).5) Knut f. 1779Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen. Det var nok dessverre ikke dem jeg var på jakt etter. Peder Andersen/Andreassen var skreddermester i Trondheim og brukte navnet Nørbeck. Der var også en Andreas Nørbeck som ble født i Trondheim av foreldrene Andreas Nilsen og Guri Olsdtr. Dette var et lite halmstrå i håp om å knytte Andreas pg Peder sammen.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.