Gå til innhold
Arkivverket

[#77732] Felespiller og skom. Jens Theodor Nilsen Aaslund f1855 i Hobøl, Bosatt Nesodden


Gjest Bjørg Brynildsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Brynildsen

Jens Theodor Nilsen Aaslund var født 1855 i Hobøl. Han ble gift 1. gang med Thea Sofie Ellefsdatter og fikk sønnen Einar Martinius Jensen f. 12.12.1876. Thea døde og Jens giftet seg på nytt med Klara Martinsdatter og fikk barna Adolf Jensen f. 1883, Agnes Jensen f. 1885, Thorbjørn Jensen f. 1896 og Helga Jensen. Alle født på Nesodden tror jeg. Jeg søker etterkommere til disse barna. Håper noen kan sette meg på sporet! Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Utdrag fra lenken: For en stund siden skrev vi om den lokale spelemannstradisjonen på Nesodden på 1800-tallet. Da lærte vi om Dal-musikken, Hokholt-kara og om Jens Theodor Nilssen Åslund (bildet). I tillegg til å spille fele sang han skillingsviser, studentsanger og Bellmann-viser og var da han døde i 1947 (i en alder av 93) Nesoddens eldste. Hans datter Agnes Constanse Jenssen Åslund flyttet til Amerika og har i dag etterkommere i Seattle i Washington. Dessverre avslo han å spille inn repertoaret sitt. Kilde: Harald Lorentzen[url="http://www.nesoddenvelforbund.no/avisa/FVA4-07.pdf>http://www.nesoddenvelforbund.no/avisa/FVA4-07.pdfAgnes Konstanse Jensen Aaslund giftet seg med Jørgen Johannes George John Larsen i Minnesota 16 okt 1907:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Adolf Aaslund,40 år, dro til Amerika i 1924:Fra Ellis Island: First Name: Adolf Last Name: Aaslund Ethnicity: Norway Scand Last Place of Residence: Nesodden, Norway Date of Arrival: Aug 19, 1924 Age at Arrival: 40y Gender: M Marital Status: M Ship of Travel: Oscar ll Port of Departure: Christiania Manifest Line Number: 0030Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

I innlegg 1 står det at Adolf var født i 1883.Det er feil.Han ble født 30 aug 1884: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=541&idx_id=541&uid=ny&idx_side=-13>LenkePå emigrasjonslisten fra Oslo kalles Adolf Magnus Jensen Aaslund feilaktig for Rolf Magnus Jensen Aaslund. Han dro 6 juli 1924: LenkeHer er han på tellingen i 1900:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Takk for mye god hjelp Ann-Mary. Nå skal jeg se litt mer på dette. Jeg har et håp om å kunne komme i forbindelse med eventuelle etterkommere. Jeg har mye stoff om hans mors slekt. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei igjen Ann-Mary. Jeg glemte å spørre om det er mulig å få en kopi av det fine bilde som var i avisen deres? Jeg har et bilde av hans mor. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei igjen Ann-Mary. Tusen takk for god hjelp. Jeg skal maile til velforbundet å spørre. Skal også prøve med på å se hva som kam finnes i Amerika. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Helga Mathilde Jensen ble gift med styrmann Aake Klaveness. De fikk en sønn Henrik,født 2 feb 1921: Lenke Helga ligger begravd på Nesodden: Helga Klaveness ,f 21.12.1893 ,død 20.01,1981,begravet 22.05.1981. I samme grav ligger sønnen Henrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Takk nok en gang Ann-Mary. Det skal bli spennende å se hva som blir resultatet på dette! Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Brynildsen

Hei. Takk og takk for god hjelp. Bare til info:Jens Theodor hadde også en bror, August Nilsen født 9.2.1852. Han overtok Skysstasjonen Sandviken(Villa Sandviken), som var blitt startet av dere foreldre. August var også poståpner. Han giftet seg 24.11.1872 med Julie Kristiansdatter. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.