Gå til innhold
Arkivverket

[#77733] fru Lovise Johnsen,-når ble hun enke og etter hvem?


Gjest Birgith Andreassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Birgith Andreassen

Jeg har tidligere søkt etter min grandtante Lovise Hansen fra Sandnessjøen.(tema nr.59793) Da ble hun funnet som tjenestejente i Trondheim og hun fødte i 1902 en sønn Leif Hjalmar, som ugift mor. Nå har jeg funnet henne igjen i den kommunale folketellingen for Trondheim 1925. Der heter hun Lovise Johnsen og er enke. Fødselsårstallet hennes er 5 år feil, men ellers stemmer alt,-også navn, fødselsdato og år på sønnen og at hun er født i Sandnessjøen. I adressebok for Trondheim, som ligger på 'net', finner jeg henne første gang nevnt som enke i 1916. Før den tid finner jeg henne slett ikke! Spørsmålet er da: Hvor ble gubben av, hvem var han og hvor i landet bodde de? Håper på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Jeg aner at jeg blir alene om å løse dette mysteriet! Det var nok litt klønete forklart også. Damen Lovise kom til Trondheim, fikk en sønn i 1902, ble borte og dukket opp i 1916 som enke og med etternavn Johnsen. Hun må trolig ha bodd i Trøndelag et sted som gift etter som hun bodde i Trondheim både før og etter. Kan noen finne ut hvor hun ble gift og bodde som frue for eksempel???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne J  Engmo

Hei igjen.Begynner å bli ei stund siden temaet var oppe,men jeg fant noe rent tilfeldig mens jeg var på søken etter noe helt annet.Det viser seg at det slett ikke var 1.leiermål da Lovise fikk sønnen Leif Hjalmar i 1902,hun fikk et barn i 1901 også [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=93&filnamn=dp16011901bak&gardpostnr=453&personpostnr=1359&merk=1359#ovre>Lenke Fant guttens far på folketellinga 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Nei og nei. så gøy! Det blir dog ikke mindre mystisk av at hun hadde et barn til. Jeg har vært på biblioteket og saumfart adressebok for Trondheim helt fram til 1943.Sikkert er det at 'min' Lovise bodde i Kredoveita fra 1916 til 1926 og bare med sønnen Leif. Etter den tid finnes det Lovise Johnsen'er på forskjellige adresser fram til-43. Jeg greier ikke å finne ut hvor hun bodde med hvem da hun var gift.Rart hun ikke bodde med sin førstefødte. Leif fikk ikke barn. Det hadde vært artig om det fantes etterkommere etter den første av Lovises sønner. Spennende! Takk for at du framdeles hjelper meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Da spørs det om dama fikk noen barn i ev. ekteskap,men det er vel heller usannsynlig siden bare Leif bor sammen med henne fra 1916-1926.Men det skulle jo uansett være mulig å finne vielsen,men hvor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birgith Andreassen

Ingen etterkommere å lete etter da nei! Takk for at du lette. Jeg aner ikke hvor jeg skal lete etter vielsen. De kunne jo ha tilhørt områdene straks utafor byen siden hun bodde i Trondheim før og etter. Det er så mange bøker å lete i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Er vanskelig å vite hvor man skal lete,enig med deg der. Dumt at disse utflyttingslistene er så mangelfulle etter 1900 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.