Gå til innhold
Arkivverket

[#77734] Ekteparet Lars Pedersen Bjerkelien og Anne Gudbrandsdtr. Åsmarka- Hesjesveen


Gjest Kåre Bjørnestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kåre Bjørnestad

Lars Pedersen Bjerkelien f. 1793 d. 1857. Anne Gudbrandsdtr. f. 1792 d.1841. Gift ca. 1818. Ekteparet var eiere av Hesjesveen fra 1835. Hvem var deres foreldre? Kan noen hjelpe ? Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Brøttumsboka side 661, Hesjesveen:Gudbrand Halvorsen Hesjesveen, f.1749, død 1823, var bruker i 1801, gm Marit Pedersdtr. Ordersveen, f.1752. Barn:Anne, f.1780, død før 1792Berthe, f. 1780, g 1812 med Thor Thorstensen Trætengen eie, f. 1791, senere Freng eieMarthe f. 1786Peder, f. 1788, eier av Hesjesveen nordreOle, f. 1789, g. 1819 med Anne Olsdtr. Hauknes, Messenlien, senere Haugen vestreHalvor, f. 1791 g. 1820 med Kirsti Thorstensdtr. Tokstadsveen, f. 1792.Anne, f. 1792, død 1841, g. 1818 med Lars Pedersen Bjerkelien, Åsmarken, f. 1793, død 1857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Som du husker fra forrige debatt, så hører hverken Anne eller Ole hjemme i denne søskenflokken som er nevnt i Brøttumsboka,de er barn av Gulbrand Nielsen Sørbruket. Hvordan de har fått det til er meg ei gåte.De har heller ingen Berthe f 1780.Kun Anne er døpt 1780.Hun er født Sørbruket eie.Gulbrand Nilsen var bruker av Sørbruget og Gulbrand Halvorsen var på Sørbruget eie, og barna deres har Brøttumsboka altså klart å blande i ei eneste smørje !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Berthe dtr av Gulbrand Halvorsen var f 1782, men den Marthe som er nevnt f 1786 var født på Sørby eie av foreldrene Gulbrand Nielsen og Berthe Michelsdtr.Dette paret er på Ulven Østre i 1801.Marthe hører altså heller ikke med som datter av dette paret i Hesjesveen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Foreldrene til Lars Pedersen Bjerklien finner du her Lenke familien finner du under Bierchelien 1801. Som du ser er den kommende svigerfar og svigermor faddere ved Lars sin dåp !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Takk Else! Hvilken side kan jeg finne Lars på. Jeg har problemer med å tyde denne uklare skriften. Er det farens navn som kommer først? Hvor er så barnets navn? Mvh. Kåre Min e-post: kaa-bj@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Bjørnestad

Jeg tror at vi er i mål: Lars Pedersen Birkelien giftet seg 08.04.1818 med Anne Gudbransdtr. Sørbruket. Lars Pedersen f. Birkelisveen bosatt på Erdmandsborg (Hesjesveen) (50 år) giftet seg 03.01.1843 (for 2 g.) med enken Ragnhild Hansdtr. f. Nordhaugen. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.