Gå til innhold
Arkivverket

[#77739] Noen som ønsker oppslag for Trondenes-Bjarkøy-Astafjord ?


Gjest Odd Einar Tømmerås
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hvis noen ønsker oppslag for Trondenes--Bjarkøy--Astafjordså bare post ett spørsmål enten på Brukerforum eller privatpå tove.anita.nilsen@gmail.comKildene som brukes er sal.Alfred Tangens efterlatt papirersamt de eldre bygdebøker fra området.hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Hei Jeg har forsøkt å finne en Peder Johnsen født 1853 uten hell. Han dukket opp i Vadsø i 1881 som ishavsskipper og får her et barn, Karl Laurits, utenfor ekteskap med Caroline Sundfær.Det eneste spor han etterlater seg er det som står i kirkeboken ved barnets dåp: Peder Johnsen af Trondenes, født 1853.Ikke mye å ta tak i, med andre ord, men kan det finnes noen kandidater i Trondenes? Har selv prøvet kirkebok og folketelling uten å finne noe.mvh Odd Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei OddDe to eneste fra Trondenes , med forbehold , som heterP:J: med fødselsår 1853 pluss minus 5 år er PJ f.1855fra Steinjord. Dette er et samisk dominert område og jegtror ikke noen her fra var langt ute på havet.Den neste Peder er fra Vaskinn f.1851-1897 . KonaEllen Marie Pedersen døde i barsel 1886. Vaskinn erett øysamfunn.Iflg.Tangen var denne person gift 2 ganger og jeg finnerkun 1 ekteskap.Tangen skrev 2gg men det kan også bety atPeder hadde ett barn utenom ekteskap.Jeg ville ha sattset pengene på denne karen...Kanskje noen med den noe nyere bygdebok vet mer ?hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Hei!Den nye bygdeboka, 1997, seier at Peder Johnsen, Vaskinn, fekk barn u.e. med Karen Iversdtr i 1877.Han vart gift 1885 med Ellen Maria Pedersdtr. 1 son John Lind f.1886. Ho døde same år, som nemnt ovafor.Boka nemner ikkje andre born, og er ei rein opplisting av namn og data. Får derfor ikkje stadfest om Peder var ishavsskipper.Kan skanna og senda kopi av den aktuelle sida til deg. mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei GeirrDa betyr det at P:J: ikke var far til dette barn.Beklagerat jeg ikke har den nye boka for Trondenes.Odd , da skaljeg lete videre på Bjarkøy og Ibestad.Geirr , glimrende .Kjærringa e fra Karl Reinsnesvei...hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Tja.-Han kan jo ha vore ishavsskipper sjølv om yrke ikkje er nemnd i bygdeboka? I kyrkjebok ved vigsel står han som fiskar og innerst.mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Takk for gode innspill fra dere begge.Med så få og omtrentlige opplysninger som jeg har, er det nok ikke så enkelt. Når navnet, i tillegg, er så vanlig og uorginalt som i dette tilfellet, blir det også vanskelig å skille ut en sikker kandidat hvis det foreligger flere.Skulle det likevel dukke opp noen på Bjarkøy/Ibestad, setter jeg pris på å få høre om det.hilsen Odd (Iversen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.