Gå til innhold
Arkivverket

[#77742] Borger og Seilmager Christopher Norbye


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Kjenner noen til denne Norbye familien? Jeg er ute etter å finne Christophers opphav, og samtidig å finne ut hva som skjedde senere med sønnen Ole Christian, ble han gift og fikk han familie ? Se skifte , her: Lenke Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Jeg er etterkommer etter Helenes søster Elisabeth Maria. Jeg vet ikke noe om Christophers opphav. Men jeg stusser litt over at jeg ikke finner Ole Christian i folketellingen 1801, når han er nevnt i skiftet i 1802. Men vestfoldingene hadde stor utferdstrang, så han kan ha dratt ut av landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes en Christopher Jensen Nordbye f. i Enebak i følge denne kilden:-) LenkeNordbye er et gårdsnavn i Enebak også.Han kan være innflytter selv om det er en Nordbygård i Hedrum på denne tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Gunn! Intr med denne Christopher fra Enebakk, en vet aldri kanskje han kommer derfra ?Inger, jeg kjenner jo til ditt slektskap med Elisabeth Maria, har du noen gang klart å finne ut hvor faren kom fra? Glop navnet har jeg aldri funnet hos noen annen, var Ole Eenersen Glop egentlig Vestfolding? Rart dette med Ole Christian og at han plutselig forsvinner, kan jo også ha emigrert ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Falch-Jacobsen

Hehe, jeg husker visst ikke så godt, om vi har diskutert dette før... Nei, jeg har heller ikke noen bakgrunn på Ole Eenersen Glop. Dessverre.Rarere enn at Ole Christian forsvinner, synes jeg det er at han plutselig dukker opp, som barnefar. Det var en overraskelse å lese den andre tråden din! Det kan da ikke være en annen enn 'vår mann'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Jo det stemmer, og så dukker han opp igjen som barnefar i 1812. deretter er det lite som vites om Ole ! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Det har du rett i Berit !Jeg har hele tiden trodd at denne Christopher Nordbye som det er snakk om er den samme som i Larviks Historie bd I s 379 og 381 omtales som den som driver i Fritzøebakken og handler med trælast til utskibning og krambodvarer. På s 381 er Christopher Nordbye omtalt som en av 'de utnævnte Borgere' for at ligne og bestemme mm. .. handel på den frie grund' Ville tro at Ole Christian Christophersen Nordbye (Norbye) er sønn til denne Christopher. Rart at det ikke skal være mulig å finne ut noe mere om Christopher, men jeg heller og til den oppfatning at han har sine røtter fra Norbye, Hedrum. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ett el annet sted har jeg sett Ole Norbye omtalt som Styrmand og Seilmager, men pt så klarer jeg ikke å finne tilbake hvor jeg fant dette første gangen ! Synd at jeg ikke tok denne info ned med ref. Det kan vel passe bra, og at han da event har overtatt etter faren som også enkelte steder er oppført som borger og seilmager. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Bra at Hilde fant Ole Christian sammen med mor og søster i 1801-tellingen ( innlegg 6) Her er han nevnt som Christian, og mors foravn er lett omskrevet, så ikke rart vi har lett forgjeves etter han :-)Jeg har vært på lokalbiblioteket her i dag og lånt med meg både Hedrumboka til Lorens Berg , samt Brunlanesboka. Her skal jeg lete etter flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Ja, mannen eksisterer i 1801,(denne FT, ref nr 6 fra 1801 har jeg sett tidligere) og han har også tydligvis eksistert i 1812, og da vil han vel ha vært 31 år gammel, mens Elisabeth Cathrine har vært 40 år. Har aldri funnet noe dødsfall, Jens Waale! Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Til innlegg nr, 11. Ole Nordbye er nevnt som styrmand ved konfirmasjonen til den uægte datter se tema 77741. Lenke Det kalles plutselg moren pige og ikke enke:-) Ikke rart dette er vrient å finne forklaring på.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Hilde ! Denne har jeg også sett fra før, og det betyr vel at hvis Jens levde i 1812 (?), så må Cathrine Elisabeth ha blitt enke mellom 1812 og 1825, men jeg har ikke klart å finne dødsfallet til Jens Waale, og Cathrine Elisabeth står jo oppført som Jens Waales kone når Else Cathrine blir født i 1812. Hadde hun vært enke på det tidspunktetså ville det vel stått i kirkeboken ? Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.