Gå til innhold
Arkivverket

[#77745] Anders Anderson f 1848 i Wellunge Sverige


Gjest Lisbeth Gabrielen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Gabrielen

Jeg har en dame i USA som forgjeves har søkt etter sin oldefar, Anders Andersons aner. Han var fra Wellunge, Borke sogn i Elfborg Lehne. Han ble født 28.09.1848 og hans far var Anders Samuelson. AA kom angivelig til Norge ca 1868 og fra Christiania til Staubø i Aust-Agder i 1872. Der er en attest fra Pastor Hvas som er datert 05.05.1870. AA ble gift med en pike fra Gjerstad; Anne Jensdatter og de dro siden til USA. Er der noen som kan hjelpe...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Kan jeg spørre om hva som er kilden til f.dato/sted og far ? Er det en vielse ? I såfall kan du legge ut en lenke til vielsen, eller si hvor/når vielsen var ? Kunne tenke meg å se den.Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Gabrielen

Jeg er ikke så god på å legge inn lenke, men her er innflytting til Dypvåg/Flosta klokkerbok side 194 og nr 9. Vielse: Dypvåg ministerialbok 1872-1884, side 357/nr 32. I farten finner jeg ikke den kirkeboken som refererer til Pastor Hvas' attest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg tror det er noen gale stedsnavn her. Det er ingen sockn i Älfsborg som heter Borke, og jeg er heller ikke kjent med Wellunge. Men attesten fra pastor Hvass kan tyde på at dette gjelder Bäcke sogn, hvor Anders Hvass var prest på den tiden attesten ble skrevet. I Bäcke ligger säteriet (herregård) Vättungen (mulig skrevet Wättungen tidligere), med mange underliggende torp. Navnet Wellunge kan ligne. De svenske stedsnavna ble ofte skrevet feil i Norge, det kan mulig være Bäcke sockn det er snakk om her. Presten Hvass tyder på det.Jeg har sett i dåpsboka Bäcke (Genline) på denne tiden, den eneste Anders jeg kan se passer er en uekte sønn Anders, med bare mor Cajsa Nilsdotter skrevet inn. Denne Anders er født 29.9.1848, døpt 1.10 s.å. Disse bodde i 1848 på gården Kårud. Cajsa får også en uekte datter i 1853, Lisa Kajsa. Det er jo langt fra sikkert at dette er den rette Anders. Jeg finner ingen utflytningslister fra Bäcke rundt 1870, noe jeg synes er merkelig.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Gabrielen

Takk, takk. Jeg kjenner jo ikke denne saken til bunns siden det var en forespørsel fra en amerikansk dame som jeg ikke kjenner, men for meg høres dette meget sannsynlig ut at det kan være dette stedet og denne familien som er rett. Har nå sendt informasjonen videre til USA og så får vi høre om dette var interessant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Det var stedsnavnene som gjorde at jeg også stusset litt. Da ser vi an hvilket svar du får fra Usa da ? Før vi evt leter mer ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Gabrielen

Her er det siste svaret jeg fikk fra USA. Legger det like godt ut her så kan dere se. ' Well, this is SO exciting. Can you imagine all the years of research, poring over microfilms of parishes -- that were the wrong ones! - and then maybe really finding the answer like this. So, in this 'debat' site - you can contact people from Sweden, as well as Norway?? And, how in the world did she have such quick access to the chuch book? Wow! Now, I'm really asking for trouble but....could she find an Utflytte record on 5/5 1870 by Pastor Hvass showing Anders leaving the parish? That might say for sure who his mother (and maybe father?) was and where he was born?? That would be wonderful, if there were a way to 'prove' the birth, etc. Back to the Sweden info -- did she find this 'online'? Would there be more that is now 'online'? ...My cousins here in the U.S. will be so happy if we have finally found 'the Swede'! Hilsen, Barbara'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dette var jo et hyggelig svar!Det eneste jeg kan hjelpe til med videre er at jeg fant en Anders Andersson f. 28.9.1848 som arb. kar på gården Björka under Wettungen, ved husforhör 1866-1870. Han dro til Norge 5.5.1870. Problemet med denne Anders er at han står skrevet som døpt i Ödskölt, og hadde kommet derfra 1.11.1868. Jeg finner ingen Anders døpt i Ödskölt kirke som passer, så her er det nok en feilskriving. Men at han var kommet fra Ödskölt er nok riktig.Ödskölt og Bäcke ligger nært hverandre, begge i dag i Bengtsfors kommun.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Til (4) jeg fant utflytting til Norge, men ikke noe om hvor han ble født. nr 6 i 1870 Bäcke B:1 (1861-1894) In och utflyttningslängd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jeg har sett litt på dette i dag tidlig, men så har jeg ikke hatt nett etterpå og akkurat nå er jeg ikke hjemme.Om jeg husker riktig nå i farten. I lenken til Eva i innlegg 11 står det henvist til side 112 i husforhøret. Jeg har tittet på det og det fremkom at han kom fra Ödskölt 1/11-68 og at han også er født i Ödskölt. I fødelsesboken for Ödskölt er han ikke innført på den dato, heller ikke i f.boken for Bäcke. Han har flyttet et par ganger mellom Bäcke og Ödskölt.Kan komme tilbake til dette i morgen, om ikke nettet krangler da også, håper ikke det.Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Gabrielen

Hei igjen! Barbara ber meg takke dere som har kommet med hjelp og informasjon i denne saken - hun er virkelig glad og takknemlig. Og nå ber hun om lenker slik at hun kan gå inn og søke selv. Så hvis dere har lenker som jeg kan overbringe hadde det vært finfint. Jeg har sendt bildet fra innlegg 11.Hilsen Lisbeth Karine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Dumt spørsmål, du besvarte det i innlegg 3, det var jeg som ikke fant rett kirkebok. Her er vielsen med Anders Samuelsson som far. Permanent sidelenke: Lenke nr 32.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Det er vanskelig å finne en løsning på dette. Jeg har lett en del og funnet litt.I Bäcke B:1 husforhør 1866-1870 på Wettungen side 112 står innført: arbetsdrängen Anders Andersson f 28/9-1848 ôdsköld. Han kom flyttende til plassen den 1/11-1868 og flyttet som vi allerede vet til Norge 5/5-1870.I listen over utflyttede fra Ödsköld 1861-1894 står han innført på side 24: utflyttet nr 29 den 1/11-1868 fra folio 138 , drängen Anders Andersson fra Wånga til Bäcka.I husforhøret det henviste til: ödsköld A1_:16, 1866-1870 side 138 Wånga står drängen Anders Andersson, nå med f.dato 29/9-48. Det står at han da kom fra Bäcka i 1866 og flytter til Bäcka igjen 1/11-68.Tydeligvis litt flytting mellom Bäcka og Ödsköld. Jeg har ikke klart å finne han som født/døpt noen av stedene.Det fremkommer i innlegg 1 at hans far er Anders Samuelsson. Jeg har funnet en som i flg alder kan være far . Han er født den 15/4-1826 i Ödsköld. (sønn av soldaten Samuel Jansson Asp og Katrina Olsdotter).Tanken var å forsøke å følge denne Anders Samulesson i husforhør og se om han får en sønn Anders med den f.dato vi kjenner.Dette skulle vise seg vanskelig. Også han flytter litt mellom Bäcke og Ödsköld, også han har faktisk også bodd på Wånga, Ödsköld. Han giftet seg rundt 1852-53. Fra tiden 1852 og til Anders Andersson blir født i 1848 har jeg ikke funnet noe om denne Anders Samuelsson.Så langt har jeg ikke klart å stadfeste om han fikk eller ikke fikk en sønn med navn Anders i 1848.Denne Anders Samuelsson har jeg fulgt en del. Hvis noen vil dobbeltsjekke meg, i håp om at jeg har oversett noe så si ifra. Da skriver jeg ned hvor/hvilke bøker jeg har funnet han i.Jeg aner ikke om dette er riktige personer, men muligheten er der. Jeg klarer altså så langt ikke på noen måte å avkrefte/bekrefte det.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Fant en Anders Samuelsson født 15.04.1826 i Ödskölt, foreldre Samuel Jansson Asp og Katrina Jonasdotter på soldattorpet Tolbo. Han ville vært tre år yngre enn Cajsa.Jeg har forsøkt å finne en Anders Andersson født i nabosognene Dalskog, Roggärd, Steneby, Rölanda, Lerdal, Skållerud og Gunnarsnäs på rett dato uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Tomter

Sånn går det når man somler.. I vielsen til Anders Andersson, ser jeg ikke at han er født 28. Det kan like gjerne være 23. eller 29. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Vielsen har ikke jeg sett Eva. Hvor fant du den ? Hvilken bok ?Nå har jeg lett så mange steder etter Anders Andersson, men mener at jeg har sett bort fra selve datoen og sett over alle i året 1848 uten å finne han.Hadde jo vært moro om vi hadde klart å knekke denne nøtten.Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Unnskyld meg, selvfølgelig har jeg jo sett vielsen. Nå tenkte jeg nok galt. I sverige så er datoen hans skrevet som den 28 og en gang er det brukt den 29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

(20). Jeg finner ANDERS uekte født med mor pigan Kajsa Nilsd på Kårud, døpt 1.10.1848, født 28.1. i Bäcke. (Genline gid 689.6.1800, side 23 i dopsboken).Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg tror du har funnet rett jeg Liv om jeg får tippe ?Denne Anders ble født på Kårud i Bäcke. Jeg har også fulgt han i noen husforhør nå og finner han i husforhørene 1841-1850 sid e139, 1851-1855 side 63 og 23, 1856-1860 side 84. Så i neste husfohrør 1861-1865 side 81 her heter han Anders Andersson. Så i husforhøret 1866-1870 side 34, er det notert at han flytter til Öd i 1866, tror nok det er forkortelse for Ödskölt. Det stemmer godt med det jeg skrev i innlegg 17 i 4 avsnittet:'I husforhøret det henviste til: ödsköld A1_:16, 1866-1870 side 138 Wånga står drängen Anders Andersson, nå med f.dato 29/9-48. Det står at han da kom fra Bäcka i 1866 og flytter til Bäcka igjen 1/11-68.'Noe henvisning til hvem som er far til han som ble født i januar måned har jeg ikke sett.Kan vi tolke det slik at dette er riktig tro ?Han fikk 2 søsken etter hvert, men det kan vi jo komme tilbake til om vi føler oss sikre på at dette er rett.Jeg var nok litt for opphengt i å se etter fars navn når jeg lette etter fødselen. Når jeg så fulgte den Anders Samuelsson jeg skrev om i innlegg 17 så skjønte jeg at om dette var rett far,så kunne det være snakk om et uekte barn. Så nå satt jeg faktisk og så over fødte igjen. Men, kom aldri ordentlig i gang med det når jeg jo så at du hadde funnet det Liv. Flott. Overså nok noe jeg burde ha sett i første omgang hm....Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det er nok den rette Anders vi har funnet. Det finnes ingen andre født på denne tiden som passer, i dette området.Men hva med denne Anders Samulsson? Denne soldatsønnen født på soldattorpet Tolbol i Ödskölt 15.4.1826 synes jeg vi må se mer på. Ifølge Bäckeboka drev han gården Stommen fra 1878. Jeg finner ham også i husforhør der. Skrevet som født i Ödskölt. Han fikk mange barn i to ekteskap.Anders Samuelsson (kalt Meter fra barnsben av) drev Stommen til sønnen Karl overtok. På et bilde i Bäckeboka ser han ut til å være ganske liten av vekst, men årsaken til kallenavnet skulle visstnok ha andre årsaker. Familien brydde seg ikke noe med dette kallenavnet, to av hans sønner i andre ekteskap tok også navnet som etternavn, da skrevet Mether. En sønn Johan (1856-1928) jobbet på säteriet Vettungen.Det står mer om etterslekten til Anders Samuelsson i Bäckeboken, men først må jo farskapet til Anders f. 1848 bekreftes.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.