Gå til innhold
Arkivverket

[#77751] Sorenskriver Christian Albert Friis f.1660


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Christian Albert Friis bodde på Berg i Hol sogn. Han var sorenskriver 1696-1728Christian er nevnt i 1701 manntallet. Han hadde da odel på gården.I skifte 28/9-1728 så nevnes konen sin familie (bla Fogd Bjørn Ursin) av Christian sin familie nevnes Christian Friis løytnant til hest i Danmark.Var han dansk? Det er flere Friis i området, men virker ikke som om det er noen familielink til noen av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå skiftet nevnes sølv merket P.N.F. og Ø.L.D. og det er vel Peder Nilsen Friis og Øllegård Larsdtr (Mørch) sistnevnte par skiftes det etter i 1725 og 1726Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Løytnant Chr. Friis var sorenskriverens brodersønn. Faren til sorenskriver bør være en Albert siden han kalles Albertsen i mt 1701.En Albert Friis var tidlig på 1640 tallet kaptein i smaalehnene, i Bahusiske regiment, i 'Sehesteds livregiment til fots', og i Tønsbergske regiment (Proviantregnskaper 1644-46). Mulig far. Kilde Ovenstad. Kan være samme som var gift med Agathe Pallesdatter Rodsteen http://www.thistedmuseum.dk/Historisk Årbog/Årgang 1963/Støvring-Nielsen, H. Hovedgården Råstrup og dens ejere.pdfLt. Chr. Friis nevnt som ltn ved Bergenh. nasj. inf.regt en lort tid 1677. Kilde Ovenstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Det eneste kildene jeg kan se vi har til Christian Albert Friis er folketellingen av 1701, skifte hans og hans underskrift i div dokumenter.Jeg lurer på om 1701 tellingen kan være en skrivefeil? I skifte står det Albert ikke AlbertsenI den digitale utgaven av bygdeboken for Hol fant jeg ett bilde av underskriften hans. Der står det C.A.Friis ma??vig. Er det noen som kan tyde det siste som står der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Når jeg nå har sett på det en stund mener jeg det står mappvig, egentlig mener jeg det står mapprig, men det gir ikke noe mening. Uff, jeg er dårlig på gotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Men jeg ble plutselig klar over noe interessant:Christian Albert Friis fikk ingen barn med Anne Larsdatter.Hun er født 1.1.1630 i Trondheim Han er født ca 1660 altså var hun 30 år eldre en henne. De giftet seg i 1691. Da er hun 61 år og han 31. Ikke rart det ekteskapet ikke var spesielt fruktbart.Anne Larsdatter var tidligere gift med den forige sorenskriveren Kristopher Graa så Christian giftet seg altså til embetet sitt. Det virker litt spesielt idag, men var vanlig på den tiden.Desverre så finnes ikke kirkeboken for dette bryllupet. Synd, men det hadde neppe hatt noe informasjon. Det som kunne være interessant var å finne ut om Christian var i området før de ble gift og hva og hvor han var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Terje Karlsen skriver på sine sider at: Christian Albrecht Friis ble utnevnt som sorenskriver 2.6.1696Siden det er såpass nøyaktig dato så må det vel bety at finnes noe på denne utnevnelsen. Da kunne vi kanskje funnet ett stedsnavn e.l. der han egentlig kom fra. Albrecht er vel en mer tysk form av Albert?Jeg ser at Nermo har en Albrecht Friis, men denne dør i 1601 så det kan ikke være faren: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

OK, linken virker ikke, men det gjaldt Jørgen Friis og Helvig Sophia Urne som var lensherre i Vardø i 1651.Det må da være en aktuell kandidat - og de har en sønn Christian Friis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg har sett litt på den Nordmøre-grenen, men ikke funnet noen kandidater der. Det var også vanskelig å finne slektslister på den familien. Interessant nok så bruker flere der farens navn som mellomnavn altså ikke med -sen.MEN, jeg tenkte litt på noe annet:Peder Nilsen Friis gift med Øllegård Mørch [url="http://trekilen.com/slekt/toril4k/sida1/h___fvl1.htm>Lenke Vi så tidligere på det at i Christian Albert Friis sitt skifte var mulige sølvgjenstander som kunne spores til Peder Nilsen Friis og konen. Jeg mener dette viser ett mulig slektskap.Jeg finner ikke noe om hvor Peder Nilsen Friis kommer fra, men jeg finner en Johan Nilsen Friis som er død ca 1686 Denne var kjøpmann og Tronhjemsborger og gift med Margrethe Iversdatter Helt http://www.nose.dk/Norge/holger.html#44 som er søster av Iver Iversen Helt som bor i Buksnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Dette er litt sånn diskusjon med seg selv føler jeg, men jeg kom over Olai Ovenstads militærbiografier og håper på å finne Christian Albert Friis nevø Christian Friis som oppgis å være løytnant til hest i Danmark i skifte i 1728.Det er kun en Christian Friis og han er løytnant i Bergen i 1677 - men bare en kort tid.Bortsett fra dette er det ingen som passer, så det ser ut til at nevøen kun har vært offiser i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Ja Per det er ham som er utgangspunktet. Så prøver jeg å finne anene hans.Vi har altså Christian Albert Friis sorenskriveren og Christina Friis nevøen som er løytnant i Danmark under skifte i 1728.I Jørgen Gløsen sin bok Dødsfall i Norge 1763-1825 så finner jeg en Lisbeth Catharina Lange som er død i 1787 enke etter toller Christian Friis.Skulle gjerne sett mer på henne og hennes mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.