Gå til innhold
Arkivverket

[#77752] magnhild fra Myrvold?


Gjest magnhild ..........? myrvold
 Del

Recommended Posts

Gjest magnhild ..........? myrvold

leter etter foreldrene til magnhild.....? myrvold.Hun fikk barn med ove Krag født i Trøgstad med danske aner. Har lest innlegg fra 2005 men kan ikke se at det har kommet fram hvem hennes far er. Teorier om hennes far kanskje het cyprian.sivert eller syver men det er kanskje noen som har opplysninger om hennes far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Magnhild, som på 1600-tallet levde i konkubinat med den forsofne adelsmannen Ove Nielssøn Krag i Trøgstad, har ukjent opphav. Odd Ottesen har derimot lansert en hypotese om at hun er datter av Cyprian Augustinussen Hemnes (ca 1570-ca 1630) i Høland. Bakgrunnen for dette er at Mariken Ovesdatter, adelsmannens eldste datter, hadde sønnen Cyprian Sjursen med Sjur Persen Nøkleby. Kilde: Odd Ottesen og Jan Fredrik Anker Solem: Slekten Flor fra Firenze, NST 38 (2001).Heter du virkelig Magnhild Myrvold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magnhild ..........? myrvold

gikk litt fort i svingene her men mitt navn er Hilde Roos. Konklusjonen er da att man ikke kommer videre i denne saken? Hadde vært morro om jeg hadde kommet videre i denne saken. hilsen Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Magnhilds herkomst vil neppe noen gang kunne fastslås med sikkerhet. Men Odd Ottesen har altså kommet med en hypotese, og da er det opp til deg (og forsåvidt også andre) å vurdere sannsynligheten av denne.Ove Krag hadde flere barn, og mange østfoldinger stammer fra dansk adel gjennom ham. En slik avstamning bør ikke anses som særlig gloriøs. Ove Krag hadde store problemer med å få giftet bort sine døtre. En av dem ble beligget av gårdmanssønnen Brynild Persen, men han ville ikke gifte seg med adelsmannens datter da det kom til stykket. Ove Krag ble rasende og trakk ham for retten. Her har vi en svært interessant sak fra 1670-tallets tingbøker. I sin utmerkede bygdehistorie om Trøgstad har Arne Bugge Amundsen viet Ove Krag stor oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magnhild ..........? myrvold

Jeg har skjønt att det var mye rart rundt denne ove krag. Hans datter anne oves datter er en av mine forfedre så det er jo artig å komme litt langt i slektforskningen. det kan jo være litt vanskelig får en ganske fersk slektforker å finne kilder så jeg takker for opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest magnhild ..........? myrvold

Jeg har skjønt att det var mye rart rundt denne ove krag. Hans datter anne oves datter er en av mine forfedre så det er jo artig å komme litt langt i slektforskningen. det kan jo være litt vanskelig får en ganske fersk slektforker å finne kilder så jeg takker for opplysningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.