Gå til innhold
Arkivverket

[#77759] Lars Olsen f. 1722 - Strinde i Malvik.


Gjest Dagfinn Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagfinn Eide

Hei. Jeg søker hjelp for å finne en fjern slektning fra Strinda. Arbeider med vårt slektshefte frem til dags dato, og som nå mangler opplysninger ang. lars Olsen I tellinga 1801 for 1660 Strinda oppgis Lars Olsen på gården Bostad evnt. Bostadtrøen. Sønnen til Lars, Ole Larsen f. 1748 har tilholdssted på Bostadtrøen etter at han ble gift, og Lars bodde da der til sin dødsdagUnder 'Vigde I Malvik i Strinde' i 1748 finner jeg også Lars Olsen som soldat og har Hommelvigbroen som Bustad. Gift med Brynnille Christensd. Bosted: MoenKan noen hjelpe meg med hvor Lars Olsen kommer fra? Finnes gården 'Bostadtrøen' i dag?Mvh Dagfinn Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenke til Boestad 1801 LenkeOm dette er riktig far og sønn så må vel fødselsårene du har oppgitt være feil. Lars Olsen 79 år fca.1722/23 er OK, men sønnen Ole Larsen 27 år og det blir vel ca. 1774/75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Eide

Hei. Takk for svar.Under vigde i Malvik finner jeg en Lars ols. gift med Brynnille Christensd. Gift i 1748. Disse får to barn: Olle Larsen døpt 2. juli. 1749 og Sirie Larsen døpt 6. jan. 1752Jeg finne flere Lars Olsen, deriblant fra Nypan i 1722, men paret må ha en sønn med navn Ole Larsen f.1748-49 og ha tilhørighet på Bostad-TrøenUnder Bostadtrøen i Malvik står en Lars Olss, død i 1804.Jeg finner fremdeles ikke ytterligere opplysninge hvor Lars Olsen kommer fra. Har noen tips??? Foreldre til Lars Olsen ??Takk for svar mvh. DagfinnKan dette være til mer hjelp ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

At mitt innlegg kom to ganger, skyldes 'feil i hovudløkka'. Det ble heller ikke løftet opp, slik det burde.Nå prøver jeg igjen, med fare for at feilen gjentar seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Vikhammer

I Malvik bygdebok I B 2003 s. 180 kan man lese under plassen Bostadtrø: Ole Larsen Væresmark gift med Siri Larsdatter Hommelvikbru, født 1757, var husmannsfolk her fra 1774/75. I 1777 står de oppført med navnet Bostadtrøen.5 barn er listet opp: Lars f. 1774 på Werresmarchen. De andre er født på Bostadtrø. Ole f. 1777, Christen f. 1780, Jodda f. 1786, Christen f. 1791. Væresmark ligger ikke i Malvik, men i gamle Strinda kommune, derfor står det ikke noe om Væresmark i disse bygdebøkene. Det finnes noen gamle bygdebøker angående Strinda, men om de har med denne husmannsplassen, vet jeg ikke. Bøkene finnes på biblioteket i Trondheim. Jeg kan sjekke neste gang jeg drar til byen. Det er en gård som heter Bostadtrø i dag, men det er ikke den samme som Ole Larsen bodde på. Det står på samme side som nevnt ovenfor at man ikke vet sikkert hvor denne plassen lå. Jeg vet ikke om dette kan være til noen hjelp, men det er jo en mulighet for det. Vennlig hilsen Berit Vikhammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Eide

Hei og takk for innlegg. Berit: Ja Ole Larsen er sønn til Lars Olsen og er i den slekta jeg søker og fra denne omtalte gården Bostadtrøen. Jeg tror også at det er Christen f 1791 som fortsetter som gårdbruker. Du er nok inne på noe riktig her. Jeg kan kanskje finne noe i skannede kirkebøker???I 1801 skrives gården for Boestad; Amt:Søndre Trondheim, Prestegjeld:Strinden, Sokn.:Malvig, Gard/hus: Boestad.I 1865 for 1600 Strinden oppgis det tre gårder: Bostad nr69-gårdnr.730, Bostad nr70A-gårdsnr.728, Bostadtrø nr70B-gårdsnr.732, På disse gårdene går igjen navn som Chr. Cristensen, ole Christensen og Jens ols. Jeg tror dette må være noen fra slekt mi.Lars Olsen oppgis fra Hommelvigbroen som bustad. Gift med Brynnille Christensd. Bosted: Moen Finnes det noe om Hommelvigbroen - Hommenvikbrua i bygdeboka?Jeg kunne ogå ha tenkt meg å kjøpe rett bygdebok om det er noen som vet hvilken bok/område.Jeg har mail:dag-eide@online.no, hvis noen vil sende meg materiale, ellers hvis det er noen som vil se det jeg har kommer frem til. Fra fra 1722 til min far f.1914Takker veldig mye for innlegg, og jeg vil og kanskje dere også kommer over noe etter hvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Øvergaard

Hei Dagfinn Har blant mine aner en Anne Olsdatter Hommelvikbroen f1732 Datter av Ole Jensen Hommelvikbroen.Han døde i 1733. Kanskje det er den du søker fant opplysningene i Bygdeboka for Malvik. mange hilsen Knut Øvergaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.