Gå til innhold
Arkivverket

[#77770] Hjelp fra USA-eksperter


Gjest Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Flaten

Nils Helgesen Flaten, f. 16/2-1886 i Vang i Valdres, ankom Ellis Island 19/12-1910. Han oppga at han skulle besøke broren, Amund Helgesen Flaten, f. 28/1-1876, på St. Olafs College, Northfield, MN. Disse to hadde også en søster, Sigrid Helgesd. Flaten, f. 22/9-1880, som hadde reist til USA i 1904 og giftet seg med Magnus Oas. Både Sigrid og Amund bodde i Minneapolis til de døde, og det ville ikke forundre meg om også Nils ble værende der.Kan noen finne spor etter Nils Flaten?På forhånd takk!Harald Flaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Denne Nils Flaten i Welsh, ND kan ikke være den riktig hvis opplysningene i innlegg 1 er korrekte.World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Nils Hess Flaten County: Walsh State: North Dakota Birthplace: Norway Birth Date: 12 May 1887 Race: Caucasian (White) FHL Roll Number: 1819499 DraftBoard: 0-1910 United States Federal CensusName: Nels Flaten Age in 1910: 22 Estimated birth year: abt 1888 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Brother Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Adams, Walsh, North Dakota Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1909Household Members: Name Age Hilda Blaker 35 Paul Blaker 4 Nels Flaten 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Det er en Nels Flaten f ca 1888 i Sheldon, Houston, Minnesota, men denne er født i Minnesotat, og bor sammen med sine foreldre.-Det er Nels Flaten i Canada, men jeg får ikke sjekket ut disse da jeg ikke har tilgang til disse kildene.1916 Canada Census of Manitoba, Saskatchewan, and AlbertaName: Nels Flaten Birth: 1885 - location Arrival: year Residence: township, city Other: Weyburn, Saskatchewan-1911 Census of CanadaName: Nels Flaker [Nels Flaten] Birth: date - location Arrival: year Residence: 1911 - Regina, Saskatchewan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

HanneOpplysningene i innlegg 1 er korrekte. Fødsel: Lenke Til alle:Jeg setter stor pris på at dere forsøker å hjelpe.Ingen av dem som er nevnt over synes å være de riktige.Jeg vet ikke når 1910 Cansus i USA ble registrert, men Nils ankom jo først 19/12-1910, så det er kanskje ikke så rart at han ikke er med der. Hva med 1920?Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Har ikke funnet din Nils/Nels Flaten i USA i 1920 eller 1930 FT. Heller ikke i registreringskortene for WWI 1917-1918.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det var en Nils Flaten ved universitetet i Northfield, Rice, Minnesota, men han var født i 1868. Den Nils som var født i 1886 ser ut til å ha forsvunnet på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Kan det hende Nils døde ganske raskt, tro? Det er ikke noe å finne i Death-records?Det er jo også mulig at han kom hjem til Norge igjen, men jeg trodde ikke det.Dette kan bli vanskelig....Berit, har du aner i Seljord?Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Fant en vaktmester ved St. Olafs i 1911. Siden den andre jeg fant var professor må dette være Nils Flaten II.

bilete9215.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

FLATEN, NELS. Valdris-rispo; sannferdiga skrøno på Minnesota-Valdris, optegnet av Nils Flaten. Reprint of Maal og minne, March 9, 1939, p. 30-50.Tales told in the Valdris dialect as spoken in Minnesota.-Kan vare din Nils Flaten, men det kan jo også være proffesor'n. Kan jo være fra Valdres begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Siden professoren var proff i språk er det vel trolig han. En annen ting er at antagelig er proffen en onkel eller noe til Nils og Amund siden de begge dro dit. Lønner seg nok å følge Nils I m/fam for å skille han fra Nils II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

BeritDen Nels Flaten som var vaktmester på St. Olaf er nok helt sikkert 'min' Nils. Da han kom til Ellis Island oppga han jo at han skulle besøke sin bror, Amund, på St. Olaf. HanneJeg tror ikke professor Nils er i min slekt. Min slekt er husmannsfolk. Nils' far var skomaker (og felespiller) og det var nok ingen som hadde gått mye skole i den slekten.Det ligger en gård like ved mine forfedres husmannsplasser som heter Flaten. Professoren kommer vel antageligvis fra denne gården, men disse er altså ikke i slekt med 'min' Nils.Jeg er imponert over hva dere klarer å finne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Nils I, proffen, kom fra Vang. Det jeg lurer på er hvorfor Amund og Nils dro til St. Olafs hvis de ikke hadde slekt der? Skal sjekke mer i kveld etter at jeg har angitt meg sjøl til skattefuten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Harald I 1921 kom en Nils Flaten, Northfield, f. ca 1887 tilbake til USA. Kan du sjekke om noen nære slektninger døde på den tiden? Kan hjelpe til med å fastslå riktig identitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Berit,Jeg vet ikke hvorfor de dro til St. Olafs.Amund var hjemme i Norge 1912-1923. Da har kom tilbake i 1923 dro han til Minneapolis, sansynligvis for å være i nærheten av sin søster, Sigrid, gift Oas. Han bodde i Northfield, Rice County, MN, både i 1910 og i 1930. Han døde i Minneapolis 2/7-1950. Ceritificate of Death 1950-MN-021852.Moren til Nils og Amund og Sigrid, Maren Olsd. Kvåle, f. 30/4-1849, døde 12/8-1921 og ble begravet 20/8-1921. Nærere slektninger er det vel ikke godt å finne?!Lykke til med skattefuten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

En Amund var i Norge 1927, se bilde. På side 2 står at han skulle til søster Miss Aars, Minneapolis. det står også at han var født i Vang. Er det flere Amunder også????

bilete9218.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Men dette var da i 1923, ikke 1927. Det er riktig Amund. Søsteren er Sigrid Oas som hun skrev seg i USA. Jeg antar at hennes mann, Magnus, nok het Aars eller noe liknende i Norge, men i USA skrev han seg for Oas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Beklager, det var feil bilde. Når jeg så på originalen på bilde fra 1927 så jeg at oversetteren har lest 20 år feil på alder så det var nok Nils I. Nils I har tydeligvis reist mye fram og tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Nils I's foreldre var skolelærer Ole Ingvaldsen Flaten og h. Maren Nilsdatter. De emi i 1868. Nils I finner jeg ikke etter 1911. Kan han ha reist hjem sammen med Amund og blitt hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.