Gå til innhold
Arkivverket

[#77777] Fornavnet Finn - Find. Opphav og utbredelse, spesielt i Mjøsområdet.


Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Nedrud

Jeg er for tiden i gang med en slekt på Toten, hvor navnet Find til stadighet dukker opp. Fornavnet er uvanlig på Toten på 1600-1700-tallet og alle Find'ene der er antakelig i slekt.Er det andre kjente områder hvor dette navnet finnes?Min bakgrunn for spørsmålet er at en Find dukker opp som leilending på Lunna på Toten, og han er nevnt i tiden 1590-1600. Han må altså være født omkring 1550-60, men hvor? I 1594 beseglet han et brev og der finnes initialen L som kan tyde på at han er en Lauritsen, siden han har navngitt en sønn Laurits.Er det andre kjente personer med navnet Find i områdene rundt Mjøsa i denne perioden?Jeg kjenner selvsagt til denne Find Hansen [Rostvig] på Hedmark.Betydningen av navnet hentet fra Wikipedia: Finn er et norrønt mannsnavn dannet av det norrøne ordet finnr, som betyr «finne» eller «same». Er takknemlig for alle tips.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hvis du søker på kun Finn på Family search får du opp 1231 personer med Finn som fornavn. Her er de siste i denne rekken. International Genealogical Index / Norway - 7 Select records to download - (50 maximum) 1225. Finn DAHL - International Genealogical Index Gender: Male Marriage: 29 AUG 1961 , Rogaland, Norway 1226. FINN ARNE GJERDE - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 18 JUN 1963 Samnanger, Hordaland, Norway 1227. FINN ARNE GJERDE - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 18 JUN 1963 Bergen, Hordaland, Norway 1228. Finn Skarholen - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 02 JUL 1965 Loten, Hedmark, Norway 1229. Finn Blengsli jr. - International Genealogical Index Gender: Male Birth: 21 MAR 1965 Haugesund, Rogaland, Norway 1230. Finn Brock - International Genealogical Index Gender: Male Birth: Horten, Vestfold, Norway 1231. Finn Leif Fosheim - International Genealogical Index Gender: Male Birth: Solor, Hedmark, Norway Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Hilde (2)Jeg har sett denne, men jeg har ikke sett noen bevisførsel på at dette stemmer. Finn L. Lunna er nevnt, så vidt meg bekjent, bare noen få ganger mellom 1591 og 1599, og uten at hans foreldre eller andre slektninger er nevnt. Det kan synes som om foreldrene her er gjettet/ønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

I Hedmark så er det Nord Odal som har påfallende mange med navnet Finn(d) slik jeg kjenner fylket. Jeg har ikke noen oversikt over hvor langt bakover i tid navnet har blitt brukt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Iflg. 'Norsk personnamnleksikon' hadde navnet Finn et klart tyngdepunkt i Odalen i etterreformatorisk tid, men fantes også en del i Sogn.I nr. 5141 spørres det etter slekten til Amund Finnsen Store Heberg i Nes på Romerike, Akershus, og det kan synes som om han kan ha vært født i siste halvdel av 1500-t. en gang.Den eldste Finn jeg vet om i Oppland er Finn Bårdsson på Glømmen i Øyer, som ennå levde i 1528, ellers finnes det et par Finn'er i Ringebu i 1660-årene, men hvor gammelt navnet er der, vet jeg ikke.Jeg har ellers en Hans Finnsen i Gausdal f. ca. 1666, som jeg ikke vet opphavet til. Han er neppe fra Gausdal, da noen ved navn Finn ikke sees der i 1660-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Men er det så sikkert at farsnavnet til Finn Lunden begynte på L?I Stattholderarkivet DX. Ymse Pakkesaker 1. 1572-1597, sees et dokument fra Toten datert 14/9 1594. En Av lagrettemennene er Finn (F.I.) Lunnenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Tja, det er bare en Fin Sørensen som har barn på Nes mellom 1664-1830 men det er flere Peder Findsøn, Tostens Findsøn, Søren Findsøn og Lars Findsøn som er fedre melleom 1728 og 1742. I Ringsaker er det mellom 1739 og 1924 Find Olsen, Find Einarsen, Fin Martinsen, Fin Knutsen, Finn Magnussen, Fin Evensen, Fin Andreasen, Finn Martinsen Søby. Det er også noen i Stange som Fin på Petlund har barn mellom 1726-1734, Find Olsen , Find Madsen, Mogens Findsen, Ole Findsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Svein Arnolf (8)Fint at du fikk rettet opp denne. Takk for det.Jeg har ikke selv sjekket ennå, men tok opplysningen som er gitt i en artikkel om Snipstad på Toten i Vestoppland Slektshistorisk Tidsskrift for god fisk enn så lenge.Finn hadde altså et farsnavn som begynner på I.Finn Lunnas sønnesønn Finn Larsen (Lauritsen) Lunna ble forøvrig gift med en datter av Rasmus Store-Re i Stange, så det er forbindelser over Mjøsa senere.Det kan også være mulig at Finns sønn Lars Finnsen Lunna, som det ble skiftet etter 1681 var gift med en kvinne som ikke var fra Toten. Hun het Karen Stensdattter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Bokstaven I står vel på denne tiden helst for et navn som begynner på J, og omvendt, etter det jeg har sett av andre segl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Schrøder Havstad

To gamle Finn-namn på Agder:1. Ei runeinnskrift på garden Hafstad i Landvik sokn, Grimstad kommune, Aust-Agder er signert Finn og Olav. Innskrifta er frå mellomalderen, 1200-1400.2. Finn Gyrdsson (f.ca.1196) var sysselmann på Agder 1241. Han budde trulig på Huseby på Lista. (Kjelde: Agder historielags årsskrift 1968, s.133-134.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Du har rett i det Svein Arnolf (11).Bokstaven I kan for eksempel stå for Iohannes, men kan også for den sakens skyld stå for Iffuer, eller helst som noen av etterkommerne Iørgen, Ieppe eller Ion.Takk til dere andre også, for tips om Finn-navnet ellers i landet.Jeg vil gjerne ha flere innspill om dere har.mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

I Pengeskatten 1603 for Sunnmøre er det to skattytara som heiter Fin(n)d, ein i Masdal (Vartdalsstranda) og ein i på Øy (Follesdalen) begge i Ørsta skipreide.I Hjørundfjorden er det ein gard Finnes nemnt i Olav Engelbrektsons jordebok (1530) og skrive Findenes i 1603. (Karl) Rygh forklarar namnet med eit elvenamn, men det kan vere mest fordi det passar med 'skjemaet' etter broren Oluf.I Nesset, lengst inne i Eikesdalen, er det ein gard Fin(n)set, nemnd 1643 ifl. Rygh, som forklarar det med mannsnamnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.