Gå til innhold
Arkivverket

[#77781] Ole Juelsens aner i Berg


Gjest Jan I. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan I. Kristiansen

Har noen arbeidet med soldaten og smeden Ole Juelsens aner? Ifølge kirkebøker for Leck (begravelse) og Nordhackstedt (vielse) i Nord-Schleswig ble han født 8.10. 1762 i Berg (Smaalenene) og var sønn av Juel Joensen og Siri Jørgensdatter. Kirkebok for Berg 1762 finnes ikke. Han ble konf. i Berg 1780 som 'Ole Juelsen Torp'. I ekstraskattlistene 1762 finnes Juel Joensen, soldat, og kone på Aasekjær i Berg. Enkemannen Joen Olsen samme sted er vel sannsynligvis Juels far. En konfirmant i Berg 1772, 'Jørgen Juelsen', er vel trolig Oles bror. Har ellers noen opplysninger vedr. fornavnet Juels historie og bruk i Smaalenene? Er det påvist noen forb. til slekten Juel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

På Aasekier i (innlegg 1) Berg finnes det en Hendrik Juelsen i 1801. (48 år. f. anslagsvis 1753) [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010116&gardpostnr=49&personpostnr=400&merk=400#ovre>Lenke . Han bør rimeligvis være sønn av Juel Joensen.Har du sjekket hva bygdeboka sier om Aasekjær?Den Jørgen Juelsen som nevnes i innlegg 1 er vel antakelig denne bonden på Lindmork i Rokke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan I. Kristiansen

Så vidt meg bekjent finnes ingen bygdebok for Berg i Østfold.Ole Juelsen giftet seg i 1794 med Anna Landers. Er du i slekt med Ole Juelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det finnes et par bøker med noe gårdshistorie fra Berg. Den eldste 'Kirker og kirkegods i Berg Smaalenene, med en gårdshistorie' av Ivar Sætrang 1915, og en nyere bok 'Gårder i Berg, Rokke og Asak' gitt ut av Berg Rokke og Asak Historielag -med red. Roger Prang (2007). Ingen av bøkene inneholder gårdshistorie slik vi er vane med fra andre plasser, men i Sætrangs bok (ofte henvist til) kan en finne en del gammelt.Jeg tror ikke Juelsen på Aasekjær har noe med slekten Juel å gjøre, men sikker kan en jo ikke være. Juel var et noenlunde vanlig navn her i Østfold.I dag er vi jo heldige og har pantebøker å lete i, Berg ligger under Idd og Marker LenkeLiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Så det finnes ingen gårdshistorie for Berg/Rokke-området.Mine egne Østfold-aner befinner seg stort sett lenger nord-øst (Aremark/Øymark), men gjennom dette arbeidet er det uungåelig at man også havner i Idd/Fredrikshald/Berg-området.Man kan muligens gå ut fra at mannsnavnet Juel/Jul/Juul er en avkortning av JULIUS. Denne avkortningen var neppe særlig vanlig. Men i Østfold ser vi noen eksempler ved FT1801: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10101&personpostnr=1687&merk=1687>Lenke , Lenke , Lenke , Lenke , Lenke ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg finner en Ole Aasekier som fadder i Berg frem til 1789:20.8.1780 Kirstine. Foreldre: Hans Enersen Tobroe og Anne Evensdatter. Faddere: Niels Huuset, Torbiørn Flingtorp, Ole Aasekier, Kari Aasekier og Anne Tobro. (Tobro er nabogård til Aasekjær).15.2.1784 Oliana. Foreldre: De samme som over. Faddere: Gunne Tobroe, Ole Aasekier, Henrich Aasekier, Kirsti Flengetorp.15.8.1784. Anichen. Foreldre: Gunder Thobroe og Anne Tobroe. Faddere: Niels Huusebye, Torbiørn Flingetorp, Ole Aaseker, Jacob ?? Nordbye, Johane Totorp.Ole er fadder et par ganger til.Jeg har 'jukset' litt og brukt det transkriberte heftet over Døpte i Berg (Transkr, Knut Egil Hamre).En Juel Aasekier finner jeg som fadder til folk på nabogårdene frem til 1780.Skiftene begynner ikke før 1802 i Berg, dessverre. Men det ligger mye inne i pantebøkene bare en har tid til å lete.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan I. Kristiansen

Vedr. evt. bruk av slektsnavnet Juel som fornavn: I 1801 var 'Berthe Julsdatter' (trolig datter av Juel Henriksen fra Berg) i tjeneste hos major 'Niels Juul' i Frerikshald. Antagelig tilfeldig. Men f.eks. ikke minst i Nord-Norge var jo en slik praksis nokså utbredt (f.eks. Sverdup/Sverdrupsen). Mon tro hvor tidlig Juel var i bruk som fornavn/patronymikon her i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Dagny Madsen

Gå til Vega-boka der du vil finne Ole Juelsen. Dette mener forfatteren kan være slektninger av Børge Juel, Bergen som av kongen får overtatt en del gårder. Ole Juelsen overtar eiendom etter ham. Juelsen-familien er utbredt iflg denne boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(8): Ja, det er jo veldig interessant om Ole Juelsen fra Berg stammer fra Børge Juel, men det var kanskje ikke det du mente.Ved FT1801 er det hele 43 personer som bærer fornavnet JUEL (Ingen av disse befinner seg på Vestlandet eller i Nord-Norge).I tillegg har vi 12 personer som bokstaverer navnet som JUL. A disse har vi Jul Olsen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=22&filnamn=f1801&gardpostnr=53119&personpostnr=802095&merk=802095#ovre>Lenke og Jul Isachsen i Carlsøy (Finnmarken amt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Den danske offiseren Børge (Mogensen) Juel (Jull) (c1595-1653) skal visstnok aldri ha bodd på Vega, selv om han eide endel gårder der. Han var som det framgår i (Lenke) av 'edel byrd'. At Ole Juelsen i Berg skulle han noen slektsmessig forbindelse til Børge Juel virker for meg nokså lite sannsynlig. Ikke på grunn av 'stand' men jeg mener det er et klart skille mellom fornavnet Jul/Juul/Juel og slektsnavnet Juul/Juel/Juell/Jull/Juhl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.