Gå til innhold
Arkivverket

[#77783] Hva betyr bokstaven notert i kirkeboken?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Det kan vel ikke være dødsdatoen da noen av de datoene som nevnes er FØR dåpen de står foran. Jeg lurte en stund på om det kunne ha noe med vielsen til foreldrene å gjøre, men det er nok heller ikke sannsynlig. Heller derfor til hva Sigbjørn skriver, at M må bety ministralboka og F må være Fødselsregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Er vel etter? Side 1 viser årsskiftet 1908- 1909.På neste side(2), ser vi Carl Alfred nr 10, mye der kan tyde på at M står for død/ begr.F er ofte mange år etter dåpen, betyr kanskje flyttet?Bare løse tanker fraHilde:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Den jenta jeg arbeider med, er Astrid Karoline døpt 07.03.1909, datter av fraskilt Ovidie Konstanse Landgraff, føldt Olsen (av Alting-folk). Datteren bor med mor i Kristiansand og er nevnt der i de kommnunale tellingene rundt 1916 og 1922. Astrid Karoline er også fadder til et barn i Tønsberg sist i 1920-årene.Så det kan ikke bety at barnet er dødt.Jeg tror det må bety at (den eventuelt forestående eller fullbragte) barnefødselen er nevnt til en offentlig instans, hjelpeinstans? Magistraten? Fattigstell? Ser ut tilk at flere av de sóm har fått en bokstav, er barn av ugifte foreldre, dog ikke alle. Sitter med en MAC her som ikke vil samarbeide, derfor ingen lenke i mitt innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Rossing

Kan det da være en sammenheng med at disse magistrat og rådstueembetene ble avskaffet ved lov 9 mars 1917 at disse notatene i nevnte kirkebok (1) ser ut til å vannes ut og opphører sept 1917? (Hva jeg kan se)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Hilde: et godt tips. Må finne ut av dette, kanskje en henvendelse til statsarkivet vil kunne gi svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.