Gå til innhold
Arkivverket

[#77796] Anders Melchiorsen Meldahl 1690-1749


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Jeg trenger hjelp her. Han skal være født i Meldal og død i Kristiansand, men jeg finner ikke noe i kb.To mulige døtre, Ursula Cathrine Meldahl død 12.jul.1773 i Kristiansand. Hun var først gift med Rasmus von der Burg som døde i Kristiansand i 1758, deretter gift ca 1758 med Knud Gregoriussen død før 1773. Rasmus var først gift med Anna Marie Larsdatter Schmidt -1743 og de hadde datteren Christian Marie von der Burg 1739-1807 som ble gift med skipper Jan Frich 1746-1824.Den 2. datteren var Ellen Margrethe Meldahl - familysearch har død i 1773.Jeg tror Anders foreldre var sogneprest Melchior Augustinussen Wiwel 1642-1707 og Elen Stensdatter Meldal 1645-1716, men er svært mottagelig for revurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

I digitale bøker her på Digitalarkivet har de lagt ut et håndskrevet bok som heter Slekten Meldahl. Jeg har ikke leita gjennom slektsberetninga men i slektsoversikten bakerst står Anders Melchiorsen Meldal nevnt som sønn av Elen Steensdatter Meldal. LenkeDet står sidehenvisning der, og du får leita deg fram i boka sjøl. :) Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk for lenken, Tore.Den kjente jeg ikke til og nå får jeg også kontrollert litt de andre Meldahl-ene mine.Jeg ser ved en rask gjennomgang at det også er med mye om den danske grenen (Varde-grenen) av Paludan. Den har jeg hatt problemer med lenge.En pussig detalj er at Fredrik Holmsted Paludan (Meldahl) 1782-1855 - sønn av Theodorus Bergmann Meldahl i Oddernes, iflg. lenken var kapellan i Magelby - Holtug i 1812 dvs. samtidig med at sogneprest Fredrik Holmsted Paludan 1744-1827 var sogneprest samme sted. Sistnevnte var sønn av biskop Rasmus Paludan og det er kanskje Kristiansand som er fellesnevneren og grunn til at den yngste er kalt opp etter den eldre. At de senere er samme sted i Magelby - Holtug betyr skyldes vel bekjentskapet.Både sogneprest og kapellan hadde samme navn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Terje Wingaard Meldahl

HeiSer at web boken Familien Meldahl har gitt flere nye opplysninger til mange med interesse for denne familien i forskjellige fora og ofte blir referert til. Ettersom opphavet til denne boken for de fleste er ukjent synes jeg det er nødvendig med litt informasjon om dette.Familien MeldahlSkrevet av: Elisabeth Nielsen, Født Meldahl Boken “Familien Meldahl” ble skrevet av Elisabeth Nielsen til min far Ove Wingaard Meldahl en eller annen hang mellom 1947 og 1949. Boken ble skrevet for å eventuelt kunne finne et bindeledd mellom vår familie og hennes familie. Boken er i mitt eie og lagt ut på digitalarkivet av Statsarkivet i BergenMeldahl navnet ble tatt i bruk i min familie på slutten av 1700 tallet i Molde. Min eldste dokumenterbare “stamfar” er Ole Michelsen Øvne som døde på Molde, 75 år gammel, 16 mars 1801. Ole hadde i alle fall 2 barn, Michel Olsen Øvne og Maline Olsdatter Øvne2 av Michel’s 5 barn ble døpt Meldahl. I neste generasjon brukte også de som ikke var døpt Meldahl dette som familienavn. Så langt har det ikke vært mulig å dokumentere noen slektsforbindelse mellom Øvne og “prestefamilien Meldahl”.All informasjon som kan være til hjelp med å fastlegge denne forbindelse mottaes med stor takknemmelighet.Litt om Elisabeth Nielsen, født Meldahl.Fødenavn: Marie Elisabeth Meldal Født : 18.okt.1877 Århus, DanmarkStamtavle :Elisabeth Nielsen, født Meldahl, som hun underskrev alle brev med var datter til Lektor Carsten Thomas Meldal ved katedralskolen i Århus. Hun hadde ingen barn og brukte mye tid på slektsforskning innen familien Meldahl. MvhTerje Wingaard Meldahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Ser at lenkene mine ikke virker. Dersom du ønsker disse, ta kontakt på terjewm@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Hei Terje,Tusen takk for innlegg. Jeg har i alle fall lektor Carsten Thomas Meldal som slekt. Gift med Thecla Hellesen. Sønn av sogneprest Even Christopher Meldal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Jeg leter etter foreldrene til parykkmaker Johan Meldal, født 1705 i Christiania, og død 1761 i Bergen. Han hadde mange barn (Iver, Hendrich, Lars Madsen, Johannes, Mette Maria og Johanne Maria) med Karen Berner (b1702) og tre mer (Karen Elisabeth, Swale og Iver) med Elsebed Echoff (b1722). Av disse kommer Hendrich, Karen og Mette fra Berner Familien. Elisabeth kommer nok fra Elsebed, og Swale fra Elsebed's tidligere mann...Så hvem var Iver, og hvem var Lars Madsen? Help!!!Freddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Etter det jeg har kommet frem til er Parykkmaker Johan Meldahl, Født på Grue på Hedemarken ca 1797, sønn av Anders Stensen Meldahl og Anna Sophie Johannesdatter Stenkull. I følge boken Familien Meldahl av Elisabeth Nielsen skal Johan ha vært løytnant og falt ved Moss .At Johan Meldahl skal ha falt ved Moss eller ha vært offiser, blir ikke bekreftet i Erlandsens :Militærbiografier: Den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814Den Johan (Michael) Meldahl som var offiser er født i 1734 Derimot falt Michel Evensen Meldahl ( en fetter av Johan) ved Moss og døde 02.03.1719.Dette er det eneste punktet jeg har funnet hvor jeg tror Elisabeth Nielsen har tatt feil!Ad Johans BarnJohan Andersen Meldahl Født: omtrent 1697 Død: 1761 Karen Henriksdatter Berner Født: 1702 18 okt 1730, Nykirken Bergen 2 Iver Meldahl Født: 17 jan 1731 2 Hendrich Meldahl Født: okt 1732 2 Lars Madsen Meldahl Født: 13 nov 1735 2 Johannes Meldahl Født: 20 jul 1738 2 Mette Maria Meldahl Født: 19 jun 1740 2 Johanne Maria Meldahl Født: jun 1743 Elsebe Echof Født: 2 sep 1722 Gift 21 nov 1753 2 Karen Elisabeth Meldahl Født: 18 jan 1754 2 Swale Meldahl Født: 1755 2 Iver Johannes Meldahl Født: 1758Så vidt jeg husker ble Lars Madsen Meldahl oppkalt etter et av vitnene ved dåpen, Lars Madsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skal jeg pirke litt er alle fødselsdata 'Ad johan barn' dåpsdatoer (og Johannes skal være 02.07.1738). Dessuten falt ikke (i kamp) Michael Evensen Meldahl 02.03.1719, men det skal være hans dødsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei TerjeJeg har fremdeles tre uoverenstemmelser, eller spørsmål om parykmakeren Johan Meldal:Parymakeren nevnes å være født i Christiania da han ble borger i Bergen i 1731, mens du har Grue som fødestedet.Parykmakeren hadde barn med Elsebed i 1754, 55, og 58, så han må ha vært veldig sprek for en mann født rundt 1697. Jeg ville anslått fødselsåret nærmere 1705...Jeg finner ikke navnet Iver blant Johan Andersen Meldal's forfedre (Anders, Steen, og Johan), og heller ikke blant Karen Berner's forfedre (Henrich, Madtz), mens jeg synes jeg skulle finne dette navnet ettersom parykmakeren har to barn med navnet Iver. Og Johan Andersen Meldal's forfedre's navn (Anders og Steen) er ikke blant navnene på parykkmakerens barn. Dette er underlig...Kan det ha vært en Iver Meldal som var parykmakeren's far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fredrik, det er helt korrekt at parykkmakeren ikke var sønn av Anders Stensen Meldahl og Anna Sophie Johannesdatter Stenkull. De hadde riktignok en sønn Johan som var sersjant ved farens skifte i 1709, skiftet finnes også her under geistlige skifter, se Øvre Romerike prosti og det aller første skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

Det ser ut til at jeg har trukket en forhastet sluttning angående opphavet til parykkmaker Johan Meldahl. Fredriks innspill angående farens sansynlige navn Iver og hans alder ved de siste barnefødslene er nok et vektig argument mot at han kan være født så tidlig som 1697 og være sønn av Anders Steensen Meldahl.Kommentaren til Geir om at jeg har brukt dåps dato som fødselsdato forJohans barn er korrekt.Er det noen av dere som kjenner til en Iver Meldahl blan etterfølgerne til Sten Evensen Meldahl? Evetuelt fra andre Meldahl grener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Wingaard Meldahl

HeiInnleggene her , fra 9 til 14 bør vel overføres til tidligere debatt 64786 Johan Meldal, parykkmaker . Hvordan dette må gjøres er ukjent for meg.mvhTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Per Nermo

(3/Leif:) Den eldste nevnte Fredrik Holmsted Paludan (sognepresten) i Magleby er som du sikkert vet morbror til navnebroren (kapellanen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(16). Takk Per. Ja, selvfølgelig. Moren er Nicoline Paludan. Det burde vært nevnt i mitt innlegg i (3).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.