Gå til innhold
Arkivverket

[#77797] Hva betyr bokstavene i kirkeboken?


Gjest erling t. endresen
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Hei.Finner i kirkeboken for Rikshospitalet (Kvinneklinikken?) at ved siden av de døptes personalia står det gjerne en henvisning til K, F, XFV osv, samt en dato. Vet du Yngve hva disse bokstavene betyr?Den personen jeg jobber med er Astrid Karoline døpt 07.09.1909 Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1847&idx_id=1847&uid=ny&idx_side=-21>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er på tynn is her!Etter at jeg har sett på en rekke sider i boken mener jeg at datoen som er oppført kan ang når det er levert dåpsattest. F kan da bety at det er faren som har bedt om attesten, M moren. Jeg ser det enkelte steder står Pl M som jeg gjetter på kan bety Pleiemor.Dersom dette er en riktig tanke, skulle XFV kanskje stå for en institusjon der barnet har bodd.Dersom min gjetning har noe for seg skulle det være levert dåpsattest til moren til Astrid Karoline 15. mars 1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest erling t. endresen

Dette gir mening! Takk for tips.Jeg tror at XFV kan stå for Kristiania Fattig Vesen eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg tror du har rett i tolkningen av X FV. Det står Norderhov FV på den siden du har lagt lenke til. Disse 'FV' har bedt om attester en god stund etter fødselen, og rimeligvis i sammenheng med at de er blitt koblet inn i underhold av barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.