Gå til innhold
Arkivverket

[#77801] Søger oplysning om dødsdato på skuespiller Lars Olsen Iversen, Trondheim?


Gjest Hans Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Falch

Søger oplysning om dødsdato på skuespiller Lars Olsen Iversen, Trondheim?Han er antagelig død ca.1851-56 Maren Olava født Lange blev året 1844 gift 2. gang i Vår frue kirke i Trondheim med skuespilleren Lars Olsen Iversen.Lars Olsen Iversen er født i København ca. 1816 og tilhørte teater direktør Selmers skuespillertrup ifølge bogen TEATRE I TRONDHEIM gennem 125 år, af Ole Øisang. Lars Iversen er kun nævnt med navn nævnelse i perioden 1842 og 1848 i bogen.Teater direktør Selmer var forlover ved Maren Olava og Lars Iversens bryllup. Mvh Hans Falch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står ikke noe om at han var død da Johan Lauritz ble døpt i 1851. Jeg har heller ikke funnet Lars død i V.Frue sogn eller utflyttet derfra 1852 og 53.Jeg finner ingen av dem i 1865. Kan det være mulig at de flyttet til Danmark etter 1851?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Hej BeritMaren Olava havde 6 børn fra sit 1. ægteskab; hun flyttede til Kristiansund og er enke i folketællingen 1865. Sønnen Johan Lauritz Iversen kom til en halvbroder i Førde hvor han er nævnt i folketællingen 1865.Når jeg regner med tidsrummet 1851-56 er det på grund af, at flere af børnene rejser fra Trondheim i den periode, et par til Kristiansund og en til Førde via Bergen.Selvfølgelig kunne Lars Olsen Iversen være død et andet sted, evt. på en turne.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge Liv Jensson: 'Biografisk skuespillerleksikon' var Lauritz O. Iversen død 'ca. 1879?'. 'Fikk 5/5 1851 pass i Thm til Kbh., og det er uvisst om han vendte tilbake til Norge'.Det heter videre 'Opptrådte omkr. 1873 i småroller på Vesterbros teater, Kbh. Skal i sine siste år ha vært ansatt som oppsynsmann ved toalettene på Det kgl. Teater'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Falch

Mange tak for den oplysning, det lyder spændende særlig den sidste del af hans metier.Jeg må søge i København.Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.