Gå til innhold
Arkivverket

[#77807] Norske Slektsvåpen av Cappelen 1969; oppslag ønskes!


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Tom.Da er det våpenskjoldet med tre aks i skjoldet og på hjelmen jeg må finne mer ut av. Claus bror var rådmann Peder Rumohr i Bergen.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Hei - her var det en som var raskere enn meg. Våpenet til Peter Rumohr finner du i Krags bok side 96 der skjoldet har de tre aksene som vokser fra jorden, hjelmen har bøyler og hjemtegn er tre oppvoksende aks. Krag opplyser at våpenet er i segl fra fogderegnskaper for 1701.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Hans,Ja, da er det slik at jeg ikke har boken til Hans Krag, og jeg kan ikke se at den er digitalisert. Kan noen skanne akkurat merket så vil jeg være takknemlig.Jeg har forøvrig bestilt foto av seglet fra RA, men det kan ta fra 1 til 2 mnd.Fint om vi kan få det nå.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Herman L. Løvenskiold - Heraldisk Nøkkel, skriver om Rumohr:Skjold- 2 røde bjelker i sølv- kløvd i blått og sølv- 3 kornaks vokser opp fra markenHjelm- 1 hund sittende, med halsbånd på 1 pute (hund hvit, halsb rødt, pute rød med gull kvaster)- 3 kornaksDet dreier seg mao om minst to forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja. Den adelige slekten Rumohr: Skjold - 2 røde bjelker i sølv - kløvd i blått og sølv Hjelm - 1 hund sittende, med halsbånd på 1 pute (hund hvit, halsb rødt, pute rød med gull kvaster) Trolig borgerslekten Rumohr: Skjold - 3 kornaks vokser opp fra marken Hjelm - 3 kornaks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Arnfrid. Har du sett boken som nevnes i 3: Norsk Heraldisk Mønstring fra Fredrik IV`s regjeringstid 1699-1730, ved Hans Krag ? Den har de på Bergen offentlige.Ville nu bare nevne det :-)Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har jeg fått tilsendt Hr Peder Rumohr i Skjebergs våpen. Han var sønn av min ane Claus Pedersen Rumohr:

bilete9242.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.