Gå til innhold
Arkivverket

[#77822] Stugudalen


Gjest Lotta Gärdin
 Del

Recommended Posts

Gjest Lotta Gärdin

Är lite nyfiken på byn Stugudalen,har hittat uppgifter om att jag har rötter där,finns det någon som kan berätta lite om det möjligen finns någon gård kvar där sen tidigt 1800-tal. Mina anfäder hette b.la. Halvor Pedersen Studal,och hans far Peder Olsen,skulle vara intressant att veta lite historia om det. MVH/ Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Gärdin

Intressant Björn,den Peder jag har nått fram till var född 1773,men kan denne Peder (född 1836) kanske var någon ättling till den äldre Peder.Jag vet att Peder (född 1773)hade en son Halvor född 1815. MVH/ Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Gärdin

Tack Björn,i ditt andra inlägg finns den Peder jag hittat ,gift med Anne Halvorsdotter.Där finns också en del andra uppgifter som är nya för mig. Tack! MVH/ Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Helt nye var vel ikke opplysningene fra folketellingen 1801 for deg; du fikk dem i debatt-tråd 77481 også - Lenke .Forøvrig bør du stille denne type spørsmål i Brukarforum. Der er nok sjansene større for å hjelp fra folk som er lokalkjente i Tydalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Gärdin

Tore,du har helt rätt i att jag fått info.tidigare,tyvärr missade jag nog länken du sänt då, läste bara det du skrivet,så därför var en del namn nya för mig. Tack också för tipset om Brukarforum,ska prova det också. Ha en bra helg. MVH/ Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Stuedalen nedre er gården hvor Henning Saxesen er bonde i 1801, Ole Ingebrigtsen er bonde på Stuedalen øvre.Jeg fant vielsen i kirkeboka mellom Peder Olsen Stuedalen og Anne Halvorsdatter samme sted, til venstre: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Selbu i Selbu, Ministerialbok nr. 695A02 /1 (1757-1801), Kronologisk liste 1796, side 195. Permanent sidelenke: LenkeNoen trolovelse fant jeg ikke i 1796, men kanskje de ble trolovet på brudens hjemsted i Sverige? Slik var det i hvert fall med min ane Ragnhild Eriksdatter Stuedal og Lars Henningsen Valset som ble trolovet i Tydal og gift i Røros.Jeg har tatt kopi av den eldste gårds- og slekthistorien for Stuedal øvre, men ikke så langt at jeg kan si sikkert om Peder var sønn av Ole Ingebrigtsen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Her er dåpen til Peder 17 september 1773, langt nede til høyre. Foreldre: Olle Engelbr. Stuedahl og Marit Ped:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Selbu i Selbu, Ministerialbok nr. 695A02 /1 (1757-1801), Kronologisk liste 1773, side 57. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Da kan jeg ta noe av det som står om slekta på Stuedal Øvre i bygdeboka:Ole Ingebrigtsen født ca 1730, død 1810, var gift med Marit Pedersdatter Græsli (Per-Hansagarden), født ca 1732, død 1814.Ole Ingebrigtsen var sønn av forrige bruker på Stuedal Øvre Ingebrigt Halvorsen, født 1698, død 1777, født på Halvorsgarden i Tydal. Oles mor var Guri Olsdatter, født ca 1708, død 1769. Guri Olsdatter skal være, sier bygdeboka, datter av den første bruker på Stuedal øvre, Ole Knutsen, som skal være kommet til Tydal fra Røros. Guris mor skal være Ingrid Olsdatter, sønnedatter av Hans Åsen på Røros!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Gärdin

Astrid! Tack för din information,efter vad jag kunnat komma fram till så är nog Peder född 1773,son till Ole född 1730.Det är så roligt att kunna komma så långt bak i tiden,det enda jag visste när jag började forska i feb.var min farmors namn,och nu har jag kunnat följa ända till 1600-talet,mycket genom all hjälp på detta forum. Vet du om gården finns kvar idag,funderar på att ta en tur i sommar och titta på Studalen och dess omgivningar. Tack än en gång alla för visat intresse i mina undringar. Mvh/Lotta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har funnet et skifte i Tydal 1731 som viser at bygdeboka sannsynligvis har feil far på Guri Olsdatter. Jeg har lagt det ut til tyding på Brukarforum for å være helt sikker.Jeg kommer tilbake så snart noen kan bekrefte min tolkning av skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I mellomtida kan jeg si litt om kirkebøkene for Selbu/Tydal ut fra min egen erfaring.Ministerialbok 1699-1737 inneholder kirkelige handlinger for Tydal bare de første 4-5 år. Etter den tid står det at soknepresten har forrettet tjeneste i Tydal (ca 4-5 ganger i året), men ingen kirkelige handlinger for Tydal er ført inn. Et sted (jeg husker ikke når) står det at dåp etc er ført inn i kirkebok for Tydal. Jeg tror det må ha eksistert en egen kirkebok for Tydal som er gått tapt?1740-76 finnes klokkerbøker for Selbu, men de har ingenting fra Tydal- tror jeg.Ministerialbok 1737-1756 finnes heller ikke,Ministerialboka fra 1757 og videre fremover i tid dekker både Selbu og Tydal.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (12):Jada, Stuggudalen gård finnes fremdeles. Hvis du kjører gjennom Funäsdalen og krysser grensen ved Vauldalen, kjører du riksveien vestover til Brekken. Her tar du til høyre, og på Aursundens nordside tar veien av over fjellet mot Tydal. Stuggudal og Vektarstua er den første bebyggelsen du kommer til på den andre siden av fjellet. En fin biltur som bør kombineres med et besøk på Røros.Her er en lenke til et fotografi fra Stuggudal - http://neras.net/gallery2/main.php?g2_itemId=15314 . Fjellene i bakgrunnen er Sylane der General Armfeldts karoliner-soldater gjorde sitt tilbaketog over fjellet i 1719 etterat nyheten om Karl den tolvtes død hadde nådd dem. Tre tusen soldater døde i det harde vinterværet der oppe i fjellene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Gärdin

Tack Astrid för din hjälp,som du förstår är det värdefullt att få lite hjälp med att läsa,har svårt att tyda skriften i kyrkoböckerna.Tore,vilka underbart fina bilder,nu blir jag än mer säker på att jag måste göra en tur i sommar,speciellt då gården också finns kvar.Har varit till Röros för fem år sen ,en mysig liten stad,så dit åker jag gärna igen.Ha det så gott till er båda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lotta Gärdin

Tack Astrid för din hjälp,som du förstår är det värdefullt att få lite hjälp med att läsa,har svårt att tyda skriften i kyrkoböckerna.Tore,vilka underbart fina bilder,nu blir jag än mer säker på att jag måste göra en tur i sommar,speciellt då gården också finns kvar.Har varit till Röros för fem år sen ,en mysig liten stad,så dit åker jag gärna igen.Ha det så gott till er båda.Mvh/ Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.