Gå til innhold
Arkivverket

[#77824] Hjelp til tyding av skifte


Gjest Geir Bjernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Bjernes

Viser til Skifteprotokoll nr. 3A 39 for Salten Sorenskriveri 1808-1809, side 253b. Skifte nr. 36, Gjertrud Pedersdatter Schjelderup. På nevnte side, høyre kolonne, under 'Sølv', første nevnte gjenstand. Her står det et rundt ---- af sølv. Hvilken gjenstand er nevnt her? Permanent bildelenke: LenkeTakker for all hjelp!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Bjernes

Hei og takk for svaret, Else! Du kom meg akkurat i forkjøpet da jeg skulle gi et svar til Knut! Betegnelsen 'Desmerhuus' har jeg aldri vært bort i før, så dette var jo interessant! Hodevannshus eller svampehus har jeg derimot vært bort i flere ganger, så 'Desmerhuus' må vel være noe lignende!Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ja, det er noe av det samme. Jeg har 'vært borti' ordet tidligere (i skifter), men husker ikke i farten hvor det var!Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Hei! Gotisk skrift fra 1800-tallet har mange varianter, det kan vi se i skiftebøker, rettsprotokoller, kirkebøker etc. fra forskjellige deler av landet. Det skrevne ord kan derfor enkelte ganger være vanskelig å tolke. I dette tilfelle står det nok ikke 'Desmerhuus'! Jeg leser første linje til: 1 rundt Kræmhuus af Sølv,VennligstRM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Ordet begynner ikke på 'K', så 'Kræmhuus' kan det ikke være. Jeg ser heller ikke noen 'æ' inne i ordet.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Og vi finn ikkje nok bokstavar til eit Desmerhuus, verken første eller andre gongen ordet er skrive.Om den første bokstaven er ein D, den neste e eller i, den tredje r eller v, den fjerde ein m- så får vi ikkje noko ord med meining for meg.Eg ville slått meg til ro med at det er noko damene bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Og vi finn ikkje nok bokstavar til eit Desmerhuus, verken første eller andre gongen ordet er skrive.Om den første bokstaven er ein 'D', den neste 'e' eller 'i', den tredje 'r' eller 'v', den fjerde ein 'm' og resten 'huus'- så får vi ikkje noko ord med meining for meg.Eg ville slått meg til ro med at det er noko damene bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Og vi finn ikkje nok bokstavar til eit Desmerhuus, verken første eller andre gongen ordet er skrive.Om den første bokstaven er ein 'D', den neste 'e' eller 'i', den tredje 'r' eller 'v', den fjerde ein 'm' og resten 'huus'- så får vi ikkje noko ord med meining for meg.Eg ville slått meg til ro med at det er noko damene bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Og vi finn ikkje nok bokstavar til eit Desmerhuus, verken første eller andre gongen ordet er skrive.Om den første bokstaven er ein 'D', den neste 'e' eller 'i', den tredje 'r' eller 'v', den fjerde ein 'm' og resten 'huus'- så får vi ikkje noko ord med meining for meg.Eg ville slått meg til ro med at det er noko damene bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.