Gå til innhold
Arkivverket

[#77833] Danske militære på 1600-1700


Gjest Hans Egil Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Egil Hansen

Ovesen har jo en bok over offiserer i Norge frem til 1814. Finnes det noen slik bok i Danmark over danske offiserer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ovesen? Jeg regner kanskje med at du mener Ovenstad?Og ja; Hirch&Hirch har det. Men dette verket finnes kun i et eksemplar i Norge. Microfish på RiksarkivetOriginalen er å finne på Det Kongelige Bibliotek i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

NeiMen jeg er i dialog med bibliteket om publisering, enten hos meg eller der, men det er ingen avlaring ennå. Verket er stort, og det er som vanlig snakk om økonomi og prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hirches verk dansk/norske offiserer 1648/1814 vil vel gi det du er ute etter. Er det en spesiell person du søker etter? Har du data på personen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Jeg søker en Kristian Friis(man) han er løytnant til hest i Danmark. Hans mor er Friis, muligens heter hennes far Albert! Jeg skriver på Iphone så jeg tar det på husken, men skiftet som nevner ham er fra første halvdel av 1700.Er denne boken lagt opp som den norske i en alfabetisk oversikt? Kan man ev få en kopi av alle Friis?Merk at den norske boken nevner en Albert Friis og en Kristian, Kristian er for tidlig, men Albert kan være riktig, men jeg finner ikke noe mer om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

finner en Christian Fries som er major ved et rytterkompani, død i 1799, så det er kanskje ikke ham heller?: LenkeHar søkt på alle navnevarianter. Friies, Fris, Fries, Frisman, Friesman o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Sorry Lars Ove, det var ikke noe der som jeg kunne bruke. Det var synd, men det var en veldig bra bok du viste til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Egil Hansen

Har du tilgang på den?Han er nevnt som Christian Friis i skifte etter onkelen Sorenskriver Christian Albert Friis som det er skifte etter i 1729.Christian Friis er sønn av broren til Christian Albert Friis.Muligens så heter far til Christian Albert Friis Albert eller en Albrecht eller en variant av dette. Derfor er det mulig at far til Christian Friis heter Albertsen Friis.Jeg vet at det skal finnes en Albert Friis som er offiser i Halden i omtrent riktig tidsrom, men jeg finner ikke mer om ham.Teorien min er da at Christian Albert også har vært offiser, men av en eller annen grunn trekker seg tilbake også blir sorenskriver i Buksnes.Når Christian Albert Friis skriver under offentlige dokument så underskriver han med Friisman, men ellers så bruker han Friis.NB Christian Friis er løytnant til hest altså kavalerist i 1729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.