Gå til innhold
Arkivverket

[#77837] Emigrant Torvald Hoel Johnson født 16 mars 1865, men hvor i Norge?


Gjest Siri Undall
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Undall

Torvald Hoel Johnson emigrerte til USA i 1880-årene, og skiftet navn til Thomas Hoel Johnson. Rundt 1892 giftet han seg med Marie Christine Magnusson, muligens i New York. De flyttet vestover, og fikk en datter Helen i Sand Coulee, Montana, og flyttet videre til Belt, Montana, og fikk flere barn der. Etterkommerne i USA lurer på hvor han ble født, hvem var foreldrene, når emigrerte han, når og hvor giftet han seg med Marie? I 1865-tellingen finner jeg fire kandidater, men ingen av dem er født på riktig dato (han i Sandsvær veldig nære, men han finner jeg igjen i 1900-tellingen, så han kan det heller ikke være). Er det noen som har vært bort i Torvald/Thomas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Vi har en Thorvald f i Nord-Fron. Faren kalles John Jakobsen Holen. Men han er født 4.aprilKildeinformasjon: Oppland fylke, Nord-Fron, Ministerialbok nr. 2 (1865-1883), Fødte og døpte 1865, side 4. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6077&idx_id=6077&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ifølge denne basen fikk Thorvald og Marie angivelig 6 barn. Datteren Marie Christine ble født i Brooklyn 16 jan 1887.(Jeg kan ikke gå god for basen's innhold):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Takk for forslag! Jeg så også på han i Nord-Fron, men slo ham fra meg siden datoen ikke passer. Når det gjelder Familytreemaker-siden, så er dette samme familie, men jeg tror den inneholder en feil. Den eldste datteren ser ut til å være døpt i Kristiansand, med en annen far: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Jeg har fått opplysninger fra 1910-tellingen. Da bor familien i Belt, Cascade County, Montana, og bruker Hoel som etternavn. Jeg må nok kikke litt mer på ham fra Nord-Fron - Hoel kan jo muligens komme av Holen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

I 1900-tellingen bor familien også i Belt: Thomas født mars 1866, Marie født desember 1864. barn: Marie født januar 1887, Helen født desember 1893 Pearl født februar 1897.Det er oppgitt at de har vært gift i 14 år og at begge emigrerte i 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Takk for innspill! Fødselsdatoen er oppgitt av barnebarnet, men det kan jo hende det er litt feil. I (6) er det oppgitt til mars 1866, det vil jo forklare hvorfor jeg ikke finner ham i 1965-tellingen. De andre fødselene er riktige i (6), men jeg er litt i tvil om at de har vært gift i 14 år. Marie emigrerte i 1887 Lenke - jeg antar at det er Torvald som emigrerte i 1884, men jeg har ikke funnet ham ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Folketellingen 1865 er pr. 31.desember 1865. Jeg ser ikke delte år på barne som er noen måneder gamle der. Finner 4 Thorvald Johnsen som er registrert som 1 år: Nord-Fron, Sandsvær, Skien og Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Begge har immigrert ca. 1889 og Marie hadde med sin uekte datter. De er i Montana 1900, 1910, 1920 og 1930 oh navnet er mest Johnson eller Johnson Noel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Marie Christine Magnusson f. 14/12 1864 døpt 15/1-1865. Hennes far er fra Norra Halland i Sverige og mora er skipperdatter fra Kristiansand. Marie reiste til NY 1887 men den uekte datteren Marie Christine f. 16/1 døpt 27/3-1887 Kristiansan er ikke reg. utvandret men hun var med fordi hun er reg 13 år gammel i 1900 census, da som f. i NY men det er feil. Utreisen til Thorvald har jeg ikke funnet enda...Oslobasen mangler jo tusenvis 1880 og utover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Takk igjen! Nå fikk jeg melding fra USA at fødselsdatoen til Torvald / Thomas var 16. mars 1866 og at han emigrerte ca 1880 - jeg får vel ta det med en klype salt. Han døde i Belt 27. juli 1936.Opplysningene om Marie Christine Magnusson stemmer, bortsett fra at jeg ikke har registrert moren hennes som skipperdatter, men som datter av skotsk agronom Peter Gordon. Har du kanskje opplysninger (11), som gjør at jeg må revurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Har ikke det, fant bare en Petronelle 1825 i Kristiansand som kunne være rett.. Styrmand Ole Peter Olsen som senere ble skipper....Ved ektesakpet står det 5/12-1825 som født/alder på henne og Kristiansand .Vet du hvor hun er født? Thorvald Johnsen er nok ikke immigrert 1880 men heller 1887/1889. Hvordan ble fødselsdatoen bekreftet? Disse datoene derfra er ofte feil. Thorvald JOhnsen f. 4/4 of døpt 30/4-1865 på Holen i Søthorp er en god kandidat men finne han ikke utreist derfra...foreløpig..Har du ekteskapet mello Thorval og Marie Christine? Faren navn er vanligvis oppgitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Marie Christine Magnussons familie er rimelig bra beskrevet her: [url="http://home.online.no/~bjaas/slekt/ghtout/gtp114.html>Lenke Det er Thorvald/Thomas som er nøtten. Vet ikke når Thorvald og Marie Christine giftet seg, antar 1890-1892 i New York eller San Coulee, Montana.Jeg tror dette er mor og barn Marie Christine, som reiser til USA i 1890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

OK, da er det oppgitt feil alder/fødselsdato to Petronelle ved giftermålet. Ja, det er rette personer som reiser... I Census er det oppgitt 1889 som immigrasjonsår på Thomas og Marie..som oftest er det et år feil...Det er i 1900 oppgitt at de har vært gift i 14 åt. Det er jo feil, det ve vi fordi hun er ugift når hun emugrerer. De han nok svart slik fordi de har en datter (hennes uekte) som er 13 år. Helst er de gidr 1891-92 siden Helen ble født i 1893. Be Amerikanerne om å spørre County Clerk'n i Cascade Co Montana og de har ekteskapet registrert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Jeg har bedt 'amerikaneren' sjekke giftemålet. Leting i emigrantprotokoller og kirkebøker har ikke gitt noen sannsynelig kandidat ennå. Takk for hjelpen så langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kanskje et skudd i blinde, men finner en Thorvald Jensen født 16. mars 1866, i Skiptvedt. Kildeinformasjon: Østfold fylke, Skiptvet, Ministerialbok nr. 7 (1861-1866), Fødte og døpte 1866, side 50. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=432&idx_id=432&uid=ny&idx_side=-53>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Ja, den var litt spennende. Riktig dato, og dessuten at moren til denne gutten heter Helene, og Thorvalds første datter heter Helen. Her er familien i 1865 LenkeAt det finnes Hoel-gårder i nærheten gjør også dette mer sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Jeg tror (17) er riktg, tusen takk for blinkskuddet! :-) Thorvalds konfirmasjon i 1882: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Hærland i Eidsberg, Ministerialbok nr. II 1 (1879-1900), Konfirmerte 1882, side 79. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5460&idx_id=5460&uid=ny&idx_side=-85>Lenke Her står det at bopæl er Hol!Dette ser ut til å være emigrasjonen, i 1888:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.