Gå til innhold
Arkivverket

[#77842] Johan Christian Thode


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

Jeg søker etter fødested og foreldre. Han brukte også bare Christian Thode, som voksen. Han vervet seg i artilleriregimentet i Sverige i 1774 og ble født i 1738(1741?) i Norrige, som jeg har tolket til å være Norge. Han døde i Asarum fs. i Blekingen den 15.9.1818, som enkling og skolemester Han ble korporal i Kongelig Wendes artilleriregmente, snere skolemester og klokkersubstitut i Hellaryd og Åryds fs. i Blekinge

bilete9233.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg ser du har lagt inn et innlegg i dette tema også, hvor du blant annet nevner hvem han var gift med. Tar det inn her for ordens skyld (siste innlegg): LenkeGrethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Grethe (3)Takk for påminnelsen. Jeg vedlegger utskrift ifra kirkeboka med innført dødsfall. Det har vist seg at det har vært vanskelig å spore han og hans familie i Blekinge, i mantall og husforhørslengder. Jeg antar at det henger sammen med at han var pensjonert korporal og at han da hadde skattefritakelse. Det er kun ved fødsel og dødsfall noen av familiemedlemmmene fremkommer.Thode er jo et spesielt navn og en skulle tro at han kan bli sporet opp i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Hans Petter. I innl. 4) nevner du at Thode er så et spesielt navn at det skulle være lett å finne ut av det. I brukerforumet har Thode (Tode) vært nevnt et par ganger, men noen oversikt over slekta (om det er bare en da) finnes vel ikke. Jeg hadde et innl. 77766 ang. Thode og fikk noen opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Alvin (6)Innlegget du referer til er interessant! Jeg søkte også på Thode i Google og fant en Christen Thode døpt i Nykirken i Bergen i 1701 og som døde den 28.3.1748 I Trondheim. Gift etter 1734.Jacob Thode født 15.3.1740 i Trondheim var kapellan i Domkirken i Trondheim i 1766 og han ble senere sogneprest i Vik i Sogn. Han døde i Vik i Sogn den 17.3. i 1817. Han kan være en potensiell bror av Johan Christian Thode, som ble født i juli 1738? Far til Jacob Thode var Jacob Hansen Thode 1692-1771 blir en potensiell far til Johan Christian Thode, Johan Christian Thode døpte sin sønn for Jacob Christian i 1795. Jacob Hansen Thode var vikarbiskop ifra 1743-1746. Han ble født i Bergen og døde i Trondheim i 1771 og ble begravet i Domkirken den 7.8.1771. Han ble far til 15 barnMitt spørsmål blir om Johan Christian Thode f. i juli 1738 var hans barn. Jeg har vel tidligere nevnt at han var korporal i artilleriet i Skåne i Sverige og at han ble skolemester og klokkersubstitut i Hellaryd og Åryds fs. ifra 1795. I sine arbeidsoppgaver i Hellaryd og Åryfs fs. var han nær knyttet til kyrkoherden Per Wanskif. I Lunds domkapitel ble han ifra ca. 1802 trukket inn i en strid imellom kyrkoherden Per Wanskif og en klokker og magister Nils Landgren, som endte opp i en rettslig prosess over noen år. Jeg har rettssaken på en Cd plate slik at jeg har mulighet til å formidle den videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg fant ikke noen Johan Christian dpt. i Trondheim i den perioden.Her er skiftet etter Jacob Thodes enke, Hermichen Wessel Brown 5/4 1782 [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25132/272>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25132/272Ædel Catharina Kaas dpt. 11/9 1741 DK LenkeJacob Jr. dpt. 22/3 1740 DK LenkeMaren Schøller dpt 13/2 1739 DK Lenke Hermichen Wessel dpt. 23/5 1737 DK LenkeKnud dpt. 21/9 1735 DK LenkeKnud dpt 16/8 1734 DK LenkeKaren dpt. 15/6 1733 DK LenkeWenkie dpt. 5/5 1732 DK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Dette vet du sikkert. I boken om slekten Dishington er det flere navn Thode med. Bl.a Jacob Thode som du nevner i innlegg 7, med sine barn. Johan Christian Thode kan jeg ikke se er med i boken. Send meg gjerne en mail om du vil ha kopi fra boken.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Michael (8) Anne Lene (9) Her var det mye fin dokuemtasjon. Dersom alderen til Johan Christian Thode stemmer i forhold til hans død så får jeg det ikke til å passe med at han var sønnen til Jacob Thode, men det kan være feil i kirkebøkene i Sverige. Det står at han var født i Norrige, så det tyder på Norge? Det er opplyst at Jacob Thode hadde 15 barn og i skiftet er det bare 8? Jeg har funnet Christen Thode 1701-28.3.1748, som ble døpt i Nykirken i Bergen. han ble gift etter 1734 og døde i Trondheim. Det er også en potensiell far til Johan Christian Thode.Til Anne Lene så tar jeg gjerne imot kopi til min mailadresse hp-en@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Da skal jeg sende deg deg om en stund. Jeg mener det i boken står omtalt 10 barn og at noen av hans barn døde små.Jeg kan jo ikke si noe om de Thode'ne som står i boken har noe betydning for det du søker.Jeg har tittet gjennom fødte sommeren 1738 i Asarum forsamling, men har ikke klart å finne han der.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jacob Hansen Thode giftet seg 1. gang (13/7 1724 i Bergen) Lenke med Wenche Jørgensdatter von Erpecom, f. i Bergen d. 1729. De hadde 2 barn som jeg vet om Hans 1726-1784 og Abel Helene 1725-1803. Hvor disse er født/døpt vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

tAKK FOR HJELP. Det er ikke så enkelt å finne Johan Christian Thode, f. i ca. juli 1738 i Norrige. Hans navn og sønnens navn Christian Jacob er nav, som gikk igjen i slektene i Norge, Bergen, Trondheim og Møre så en skulle tro at han tilhørte en av disse slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

(Stifts)proust Jacob T(h)ode i Trondheim hadde begravelse i Domkirken for egne barn 5/1 1735, 22/11 1749, 16/4 1750 og 25/4 1750 [url="http://slektshistorie.blogspot.com/2007/11/dde-trondheim-domkirke-1729.html>LenkeThode, Elisabeth trolov m Hans Uldrich Burchard 13/10 1735,Thode, Elisabeth trolov m Jens Tausan 27/ 5 1739,Thode, Jacob - caverer for Peter Frost og Catharina Krog 19/1 1734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Det var vel vanlig at navn ble tatt etter nærstående, som foreldre og besteforeldre. Jeg takker for engasjementet som vises og håper det fortsetter.Johan Christian Thode, f. 1738 fikk bare sønnen Christian Jacob, f. 1795Barna til Christian Jacob Thode, f. 1795 fikk navnene: Christina Johanna, Johanna Charlotta, Johan Jacob og Anna Catharina.Charlotta ble tatt etter mormor, som het Maria Charlotta og Anna Catharina ble tatt etter mormors mor Anna Catharina Ekegren. Hustruen til Johan Jacob het Fredrica Olsdotter.Johan Christian Thode begynte allerede i en alder av 10 år sin militære karriere på Karlshamns festning hvor hans far også var korporal en tid. I husforhør i Kristianstads Garnisonsfs. var han trommeslager i Kongelig Wendes Artilleriregemente. I 1828 var han Constabel(Korporal) I årene 1830-1840 var han krgare og tractør i Kristianstads Stadsfs..Noen av Christian Jacobs etterkommere har utmerket seg med kunstneriske evner, predikant i Missionskirken og også innen legestanden(Docent, overlege, professor i neurologi i Gøteborg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Korrigering til mitt innlegg 17Charlotta ble tatt etter halvsøster til Christian Jacob Thode, Maria Charlotta. Anna Catharina ble tatt etter farmor Anna Catharina Ekegren, f. 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Det finnes en Jacob Thode, d. 18/5 1725 i Ålesund som er nevnt her [url="http://www.soga.no/bjodale/grimgard.htm>http://www.soga.no/bjodale/grimgard.htm Lenke LenkeJacob Thode Assessor i Trondheim, nevnt i geistlige skifter. Mulig sønn til den Jacob Thode i ÅlesundOBLIGASJON 2.8.1747 Trondhjem Pantebok 6,91 Christen Thode nevnes som nabo.SKJØTE 5.4.1752 Trondhjem Pantebok 6, 194 Salig Else Maria Christen Thode.http://digitalarkivet.no/da/pb16011746.pdfOm denne familie finner du litt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Michael (19)Takk igjen for fin hjelp og interesse. Jeg har fattet interesse for skipper Christen(Christian) Jacobsen Thode, f. i ca. 1710, som ble gift med Elsa Marie Lemwig den 14.2.1738.Han ble stefar til Christen Røst, født 20. april i 1733 i Vor Frue i Trondheim. Hans far var Christen Andersen Røst og mor Elsa Marie Lemwig.Christen Røst stod til konfirmasjon den 5. april i 1750, 17 år gammel og moderen var mad. Else Thode.Christen Røst kan være personen jeg søker etter? Navnet ble muligens forandret etter at han fikk en stefar.Problemet er at fødselsår/alder i generalmønsterrullen, dødsfall og fødselsår ikke stemmer overens. Det blir tre varianter. I generalmønsterrullene ble han kun innskrevet, som Christian Thode og ved å trekke anført alder ifra dato i mønsterrullene ender vi opp med året 1741.Ved dødsfallet den 15.9.1818 ble det oppgitt at han ble 80 år og 2 mnd.? Da blir fødselsåret 1738.Da det ikke er sammenfall i alder i generalmønsterrullene og alder ved dødsfallet så kan det også tenkes at han ble født i 1733? Da hans sønn Christian Jacob ble født i 1795 så var han isåfall 62 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Christen Christensen Røst ble begravet i Trondheim/Vår Frue i 1772, 39 år gammel. Jeg har ikke datoen for hånden. Han var dermed født ca 1733. Dette stemmer med at han var født 14/4 1733 iflg skiftet etter faren i 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Jeg finner en Johan Christian dpt 22/7 1745 VF med foreldre Joen Andersøn Steen og h. Ingebor Kierstine nr 39 Lenke vet ikke om Ingebor var en Thode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Mitt innlegg (20) Randi innlegg(22)Da ble det avkreftet at Christen Christensen Røst ikke var identisk med personen jeg søker etter. Jeg har raskt søkt igjennom scannede kirkebøker i Borgund i Møre og Romsdal, Trondheim og Bergen etter fødsel i 1738 eller 1741 og konfirmasjon fra 1753 til 1761,men har ikke funnet personen jeg søker etter. Dette blir en nøtt å knekke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.