Gå til innhold
Arkivverket

[#77853] Norsk Biografisk Leksikon


Gjest Jan Erling Haugland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erling Haugland

Har noen tilgang på NBL 1, bd 16. Jeg har forsøkt på nettet, men den kommer ikke opp. Jeg er ute etter art om Niels Georg Sørensen (1833-1917), hvis noen har dette og kunne sende meg den art på: jeh-manor (krøllalfa) bredband.net så hadde det vært flott!Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Her er det som står om han i 'Hvem er hvem 1912':Niels Georg Sørensen, grosserer Stockholm, f.21-2-1833 i Drøbak av fyrvokter Abraham Georg Sørensen og Anna Elisabeth Samuelson, ans. Spanien 1849-51, senere Kristiansund, etabl. med statsr. H.R.Astrup forretning i Barcelona 1856, Stockholm 1860, fællesskabet oppløst 1872, etabl. med 2 brødre trælastforretn. ved Gøteborg 1874, stifter og mangeårig medl. best. Sågvärksegarnes garantiförening; flere patenterte opfindelser, mønsterjordbruk. St.Olavs Orden, Wasa Orden.Gift 1) 1859 med Magdalene Margarethe Dahl, død 1861, datter av kjøbmann Hans Herlof Dahl, Kristiansund. Gift 2) 1871 med Sofia Elisabeth af Ugglas, datter av greve Ludvig af Ugglas, Stockholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erling Haugland

Takk for det Carsten. Dette hadde jeg forsåvidt klart, men var ute etter om det kunne være noe mere utfyllende om han i NBL. Han drev jo Säfveåens AB Dampsag og høvleri sammen med broren John (forlagsmannen) og en annen bror Abraham. Jeg hadde håpet at det kanskje også sto noe der (NBL) om broren Abraham, Johan kjenner jeg godt til. Forøvrig så giftet hans første datter seg med fhv Statsminister og Landshøvding Friherre Louis De Geer, og det var flere barn etter dette paret. Mvh Jan Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.