Gå til innhold
Arkivverket

[#77855] Oppslag i Halsaboka


Gjest Aud Kalland Sterten
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Kalland Sterten

I manntallet av 1701 finner vi en Eilert Jonsen som bruker på Betten i Halsa. Han er ført med en alder på 50 år og har en sønn Jon 6 år.Det ble holdt skifte etter Anne Eilertsdatter på Settemsør i Halsa i 1746. Hun etterlot seg enkemannen Elling Arntsen og barna Arnt, Eilert, Hans, Elling, Jon, Anne, Ragnhild og Lisbeth.Nå lurer jeg på om Anne kan være fra Betten. Navnet Eilert er ikke mye brukt i Halsa omkr. 1700. Ole Betten var en av formynderne.Hvis noen har tilgang til Halsaboka b. 3, hadde det vært fint om de kunne gjøre et oppslag for meg.Mvh Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei!Bygdeboka for Halsa nemner ikkje fleire born av Eilert Jonsson på Betten enn Jon. Eg er elles samd med deg i at Eilert var eit ganske uvanleg namn i området på den tida, så det kan godt vera at du har rett når du trur Anne på Settemsøra kan vera frå Betten. Det kan sjå ut som om Lisbeth kan vera eit namn som går att i denne slekta på Betten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Takk for oppslaget. Da var det ikke noe mer å hente i Halsaboka om Eilert Jonsen på Betten. Jeg ser at en Hans Jonsen, 40 år i 1701, er ført som husmann under Betten. Han kan kanskje være en bror av Eilert.Her er de andre formynderne i skiftet på Settemsøra, øverst s 902b; Halvor Gjengstad, Tørris Sæter og Gunner Rochstang. Ole Betten er allerede nevnt.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24643/60>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24643/60Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.