Gå til innhold
Arkivverket

[#77856] Når og hvor døde Margit Jonsdatter, født 1767 i Eggedal


Gjest Astrid Karin Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Karin Natvig

En av mine tipper, Margit Jonsdatter, fikk en 'uekte' datter i 1793, jfr. debattinnlegg 44291, Gunhild, som i 1815 giftet seg med Gullik Hansen. Så langt er alt bra! 1805 giftet Margit (kalles også Marit) seg med faren til sin svoger (!), Niels Pedersen Skyliholt, som var blitt enkemann i 1800. De døper datteren Sedsel (Sissel) 25. januar 1807 (NB: søsteren til Margit, Kristi Jonsdatter og Peder Nielsen Skyliholt døper en datter omtrent samtidig, som også heter Sedsel, så lett skal det ikke være...).Margit blir snart enke. 22. mai 1809 blir Niels Pdersen begravd, 51 år. 20. desember 1820 melder Sissel Nilsdtr. Schyliholt flytting til Skoger (tjenestepike), 13 1/2 år, sammen med Barbro Nilsdtr. Schyliholt, 14 år.7. oktober 1821 blir Sissel konfirmert i Skoger, nå med Dahle som 'adresse'. Kan også nevne at Kristi Jonsdatter og Peder Nilsen og deres 7 barn flytter til Skoger i mai 1822. Har ikke funnet noen flyttemelding for Margit.Jeg har lett og lett, men finner IKKE dødsfallet til Margit Jonsdatter. Datteren Gunhild lever hele livet i Sigdal, mens Sissel så smått havnet i Drammen (også kalt Cecilie), gift med Jahn Olsen (hun er enke i 1865). Er det noen skikkelig skarpsynte om kan finne dødsfallet hennes????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Jeg er like klok hva gjelder dødsfallet til Margit, men lurer på om den Sissel jeg nevner i siste setning, ER datteren hennes. Jahn Olsen Furuvold gifter seg med 21 år gamle Sidsel Nielsdatter i Skoger 22. juni 1828, nr. 9: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8123&idx_id=8123&uid=ny&idx_side=-97>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.