Gå til innhold
Arkivverket

[#77859] Registrering av datoer og kirkelig betegnelse


Gjest Anne Elisabeth Myrvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Heisann!Har nå startet med transkribering av Klokkerbok for Røyken 1740-68. Jeg benytter Augustus 2. Spørsmålet mitt er følgende: Skal jeg føre inn dato i feltet for dåpsdato/introduksjonsdato og i tillegg den kirkelige betegnelsen i merknadsfeltet, der hvor både dato og den kirkelige betegnelsen er oppgitt? Eller holder det med å føre inn datoene?Med vennlig hilsen Anne Elisabeth Myrvang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Det er veldig flott du er i gang med registrering og ønsker å bruke Augustus2! Men merk: Døpte fra denne perioden er registrert og lagt ut i Digitalarkivet, hvis du registrerer for å sende inn til oss. Buskerud slektshistorielag fikk denne lagt ut i rommet sitt i Digitalpensjonatet i 2006 [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06271731&metanr=3307>LenkeDe har registrert fra ministerialboken som er det vi foretrekker at dere bruker som grunnlag for registrering.Når det gjelder ditt konkrete spørsmål: I tilfellet hvor det står både vanlige datoer og latinske datoer, kan du velge om du vil ta med de latinske, de vanlige datoene må med i datoformat ddmm eller dd.mm evt med dd.mm åååå når år avviker fra kirkeboksåret. Se side 23 i Kyrre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk for svaret. Jeg er klar over at det er allerede er lagt ut registrert ministrialbok fra samme tidsrom, andre i slektsforskergruppen vår i historielaget gjorde den jobben. Jeg har på vegne av samme gruppe registrert og lagt ut fra to klokkerbøker i Digitalpensjonatet. Jeg forstår nå at dere helst ønsker registrering av ministrialbøker og vi har flere å ta av. Vil allikevel bemerke at vi har sett klokkerbøkene som et godt supplement, da det gis mye mer opplysninger i disse bøkene. Om det gjelder overalt vet jeg ikke, men slik er det her i Røyken.Med vennlig hilsen Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Jeg starter nå med registrering av ny ministerialbok da jeg forstår at dere helst ønsker dem som grunnlag for registreringer.Jeg lurer imidlertid på om det er slik at dere ikke er interessert i klokkerbøker, uansett om de inneholder mer utfyllende opplysninger eller ikke? Det kan være greit å vite!Med vennlig hilsen Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette S. Clausen

Grunnen til at vi ønsker registreringer fra ministerialbøkene framfor klokkerbøkene er fordi at klokkerbøkene skulle være en avskrift av ministerialbøkene og er således en andregenerasjons kilde. Det er også sånn at i veldig mange tilfeller vil klokkerbøkene ikke inneholde alle opplysningene fra kirkebøkene, som f.eks. fadre ved dåp.Hvis det er slik at klokkerbøkene er mer komplette enn ministerialbøkene, så syns jeg dere skal registrere dem og ta med kommentar ved oversending om hvorfor dere har foretatt dette valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Elisabeth Myrvang

Tusen takk for greit svar! Jeg har også sett klokkerbøker fra andre steder i landet som ikke inneholder alle opplysninger. Det må ha vært dyktige klokkere her i Røyken!Med vennlig hilsen Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.