Gå til innhold
Arkivverket

[#77864] Adopsjon i Bergen ca 1896: barn av dissenter


Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Osther

Min manns oldemor døde i Bergen i 1896 (i barsel?) og etterlot seg ektemann og 2 små barn. Hennes mann var utmeldt av statskirken året før, trolig også hun. Jeg finner ikke selve utmeldelsen, men det ble oppgitt ved hans neste (borgerlige) ekteskap.Det eldste barnet var min manns bestefar. Det andre barnet skulle være en pike som etter sigende ble adoptert bort til et svenskt ektepar. Vil dette være registrert noen sted? Jeg har lett i kirkebøkene under dissenter, men finner ikke fødselen til dette andre barnet. Med vennlig hilsenToril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Formell juridisk adopsjon kom ikke i Norge før i 1917, slik at et barn født i 1896 skulle registreres av skifteretten da moren døde, og da faren døde, uten hensyn til om barnet vokste opp hos foreldrene eller ikke.Jeg ville ha sjekket dødsfallsprotokollen fra Bergen skifterett i 1896, og igjen da faren døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Takk for svar.Dødsfallsprotokollen fra Bergen skifterett nevnte bare 2 barn (umyndige). Faren døde på slutten av 1950-tallet på Sørlandet, jeg skal forsøke å få oplysninger om hans skifte.Mvh. Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.