Gå til innhold
Arkivverket

[#77866] Birthe Hansdatter fra Stokstad - hvem, hva, hvor?


Gjest Anders Holtvedt Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Hei Jarleif, Ja det er nok henne og jeg har vært innom denne sida tidligere, men satt den 'litt på vent' fordi jeg vil sjekke ut den konfirmasjonen i linken over. Det er så rart at både navn og særlig bopel 'Stokstad' stemmer i konfirmasjonen her i 1805. Det er nok to forskjellige Berther vi har her da og konfirmasjonen til henne i tellinga over er vel her: LenkeEllers synes jeg det er litt vrient med geografien! Hvor ligger Stokstad? I Ullensaker, Akershus eller i Hobøl, Østfold? Det ligger jo også et sted som heter Hobøl i Akershus.Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant lenka til vielsen, så det er greit. Jeg sjekker FS for navn på barna, og der fant jeg 8 barn født i Ås. Minst 2 av barna ser ut til å være oppkalt etter hennes familie. Barn: Edvard Hary 1818, Johan Anton 1819, Holm 1821, Olaus 1825, Ragnhild Birgitte 1823, Bendt Marthin 1827, Svend 1820 og Inger Kirstine 1834. Legg merke til Holm og RagnhildStokstad Hobøl 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Takk, ja det er nok rett dame. jeg ble litt forvirret over at det fantes to plasser som heter 'Stokstad' - Ullensaker og Ski som ligger relativt nært hverandre. Nå kan jeg utelukke den Bertha som ble konfirmert i 1805, Ullensaker. Svend ble vel født i Aas 1830! Har prøvd å finne ut hvor hun og ektemannen Michael Ellefsen flyttet og døde uten å lykkes. Siste spor er denne flyttinga: Lenke til 'Såner Annex'?Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Fjellheim

Jeg tror at den du søker overtok gården Burum i Ås i 1822. Se side 286 og 287 i Ås bygdebok I. Han vokste opp på gården Voll, i Ås, som hans far eide. Se side 159 i Ås I.MVHPer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Flott informasjon Per - jeg får kikke litt i de bøkene du nevner. Har lurt på om Birthe og Michael kjøpte/leide, eller hadde kun hadde tilhold på Burum gård. De bodde der da min tippoldefar Svend M. Wold ble født i 1830. Jeg finner det merkelig at de da ga opp gården og flyttet til Såner. Mulig jeg finner Michaels død der?Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Fjellheim

Hei Anders!Det står at i de vanskelige tidene som var solgte han gården bit for bit for å holde seg 'flytende'. I en takst fra 1825 står det at de hadde 'særdeles skjønne huse, som nylig oppførte, saaledes at en conditioneret kunde finde beqvem bolig'Om det var boligen som tok knekken på økonomien vet ikke jeg, eller bygdeboken, men i 1834 ble resten solgt til Baltser Svendsen. Det står ikke hvor de flyttet.MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Meget interessant - jeg fant nettopp Svends konfirmasjon i 1844 for Vestby så ekteparet tok vel med seg ungene og startet på nytt der! Jeg antar da jeg finner faren begravet der et sted før 1865 for jeg finner han ikke for 1865-tellinga!Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Fjellheim

Hei Anders!Hvis du går på sidene til Hogne Holst, (hognes.net), finner du hele slekten (forfedere) til Birthe Hansdatter Stokstad.Når du kommer til hognes.net velger du 'etterkommere', velg deretter 'Gulbrand Larsen Grevegg' og deretter 'Stokstad'.MVH Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, bare av litt nysgjerrighet: Har du funnet ut hvor familien bodde Vestby/Såner?Jeg kikke raskt igjennom kirkeboka og fant flere av barne konfirmert: Holm 1837, Ragnhild Birgitte 1838 (er det da skrevet Aamodt som bosted??), Olaus 1842, Bendt Martin 1843 og Svend 1845. Ved tilsvarende kjapp gjennomsyn av vielser fant jeg ikke igjen noen av disse, men min kikk var ikke særlig grundig.Hva så med FT 1865 - hvor er barna da? Det finnes en Anton Michelsen i plassen/småbruket Gorra (Gørra) som er i passende alder og født i Ås. Ei Birgitte Michalsen i passende alder født på Ås bor i Moss, men ellers?Jeg har også kikket i Vestby gårdshistorie uten å ha funnet familien. Har de blitt husmenn, eller har de bodd i et av ladestedene Hølen eller Son?Jeg slumpet ellers over en passasjer på vei til Quebes i 1870 med navn Holm Mikaelsen Wold, 43 år - det kan jo være sønnen f 1821 om alderen er angitt en del upresist...Uansett: Fint om du deler det du ev finner om familien i Vestby!Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders Holtvedt Andersen

Hei, takk for informasjon:) Jeg har ikke forsket så mye på de andre barna enda, men Svend Wold har jeg 'kontroll' på! Han giftet seg med Johanne Mathea Holst i Slagen kirke 1854, Vestfold og ble slakter i Horten. Han døde der i 1906. Det kan være at noen av søskna fulgte han over fjorden, det har jeg ikke sjekka ut.Ja, det kan virke som familien ga opp livet som bønder! Svend var først skomaker, så handelsborge og så slakter. Dette kan være noe han startet med (før han dro til Tønsberg) sammen med foreldrene i et av de stedene du nevner!Her er mye arbeid, men jeg gir meg ikke før jeg finner ut hva som skjedde med familien til Svend Michaelsen Wold selv om det kan ta lang tid. Kan ikke forstå noe annet enn at faren til Svend og mannen til Birthe, Michael Ellefsen, ligger begravet i Vestby (eller ble han med sønnen til Tønsberg!)! Kanskje Birthe døde i Moss! Mvh. Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.