Gå til innhold
Arkivverket

[#77867] Østfold, Moss, skifte Lars Christophersen, Jacob Collet Larsens far


Gjest Anne-Lise Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Hansen

Dette er den største 'nøtten' i min slekt. Min farmors morfars far het Jacob Collet(t) Larsen (18.03.1795-27.03.1855) Ved dåpen hans er det endel 'fintfolk' blant fadderne, bl.a. løytnant Paul Peter Lindemann gift med Karen Elieson på Holleby, (datter av Peter Elieson og Anna Collett). Foreldrene er Lars Christophersen og Anne Maria Jacobsdatter, gift 10.12.1791 i Moss.(s. 261) (Ingen foreldre nevnt.)Jeg har lenge hatt en teori om at faren, Lars Christophersen var militær og at Lindemann & co er med på dåpen for å gjøre ære på Lars Christophersen og hans hustru og at de får gi sin førstefødte sønn navnet Collet(t)som en æresbevisning. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7514&idx_id=7514&uid=ny&idx_side=-58>LenkeJeg har imidlertid ikke funnet foreldrene til faren. Det er flere Lars Christophersen i Moss/Rygge og to av dem dør rundt 1800. Jeg trodde først det var Lars Chr. Kjellerød, men han dør 01-10-1798 og Anne Maria Jacobsdatters yngste sønn, Christopher,er født 22.09.1799, så det må altså være en annen Lars Chr. Jeg finner ham død, 'falden fra en Saug', bosted Sand i kirkeboka for Moss 1784 - 1808, s. 215 tredje nederst på h. side: LenkeI dag fant jeg navnet hans i skifte 8.11.1800 s. 64:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Jeg kan ikke si hvem Lars Christophersen er. I skifte står at det er et ubetydelig beløp så det ble nok ingen ting til Anne Maria. Det står at han skyldte til kaptein Sundt. Muligens har han vært i hans kompani eller regiment. Kanskje du kan finne han der. Det ble ikke oppgitt noen alder når han døde som tyder på at han ikke var fra Moss.Anne Marie Jacobsdtr. var døbt i Moss 10-10-1766. Foreldrene var snekker Jacob Erichsen, døpt 16-9-1736 og Cathrine Pedersdtr. Hun kaller Gundersdtr. i 1766.Jacob var sønn av spikersmed på Moss Jernverk Erich Joensen, gravlagt 18-10-1754 og Maren Madsdtr. De hadde 4 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Takk skal du ha, Knut. I registeret over døde i Moss 1784-1808, s. 215, står det at han var 31 år gammel, men jeg tenker også at han ikke var fra Moss/Rygge.Takk for Anne Marie Jacobsdatters aner. Jeg hadde ikke funnet noe videre etter Jacob Erichsen, så dette ble jeg glad for!I mellomtiden har jeg sittet og forsøkt å tyde skriften i skiftet og jeg limer det jeg kom fram til inn her, om noen andre også sitter med det:'6.) Efter avg. Lars Christophersen Tambour er skifte 7.Octbr foretaget .... til ubetydelig Beløp af 4 kr 1 -10 s _ _ _ _ _ _ Capitaine Sundt og _ _ fornødne Begravelsesudgifter, som mod (?) Kiøbmand Herfordt var besørget, og Enken som besørger Udgifters Afbetalning _ Mindelighed, _ _ Magistraats Effecter var utilstrekkelig (?) og saaledes forbliver i hands Borge, saa vi holder intet _ med _ Bo at _ , men same Grund udgaar.'Undertegnet Brandt og GadeDet at Capt. Sundt er nevnt, kan som du sier tyde på at han var i hans regiment. Kanskje Lars Christophersen er å finne i militære ruller? Var ikke Captitaine Sundt kaptein i det Smaalenske Dragonregiment?Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Kaptein Sundt bodde i Moss i 1801 og var vel i det Smaalenska Dragonregiment. Det finnes en bok om dette, husker ikke helt tittelen. Kaptein Sundt er ikke kjent som noen pengeutlåner så tenkte at de måtte være kjent gjennom militære. Vil tro at det finnes militærruller derfra.Hvor ble det av Anne Marie Jacobsdtr. og barna etter 1801. Jeg finner ingen av dem i Moss matrikkel 1841-44.Jeg har noe om Anne Maries søsken og hennes fars søsken som jeg kan maile deg.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Takk, det vil jeg gjerne ha. Du kan sende det til anh6(krøllalfa) online punktum NO. :)Med jevne mellomrom leter jeg etter Anne Marie Jacobsdatter, men jeg har heller ikke funnet henne. Søsteren til Jacob, Ingeborg Larsdatter, finner jeg død i Moss 15. mai 1858 (s. 337, nr. 47) og Jacob selv er gravlagt i Moss 27. mars 1855(s. 332).Denne familien var 'hardt prøvet' - før Lars Christophersen omkom i en ulykke i 1800, mistet de tre barn, i 1794, 1798 og 1799. Kanskje Anne Maria Jacobsdatter måtte sette bort barna og har reist et annet sted?Med unntak av datteren Ingeborg, var det 'fintfolk' som faddere på alle guttene. Jeg forstår ikke sammenhengen.. Både svigerdatteren til Jacob, Martine Fredriksdatter, f. 1828 (g.m. Peder Jacobsen f.1832, som omkom i barken Annettes forlis v/USAs vestkyst) og hennes barn igjen kaller seg Collett, men jeg har ikke noen tro på at det var helt riktig. Senere har en holdt opp med det..Martine Frederiksdatters far er OGSÅ en nøtt. Han heter Frederik Haagensen Huseby død 23. mars 1861 i Moss, s.184(g.m. Anne Marie Hansdatter Huseby f. på Storengen u. Huseby, Rygge i 1806) Vielsene til Frederik/Anne Marie OG Jacob Collett Larsen og Inger Marie Andersdatter (f. 1808 i Rygge) står begge på samme kirkebokside. (Rygge 1814-1836, s. 397)Jeg har lenge tenkt på å legge inn disse spørsmålene i forumet her. Jeg håper nok på å få vite noe som gjør at alle brikkene faller på plass..Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.