Gå til innhold
Arkivverket

[#77878] Geistlige skifteprotokoller Østlandet, Agder og Rogaland


Gjest Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Noen har kanskje savnet geistlige skifteprotokoller for Østlandet, Agder og Rogaland. De fleste av disse ble indeksert i forrige uke og er nå blitt tilgjengelige. På grunn av en databasefeil kommer de likevel ikke fram ved lag av geistlig skiftforvaltning.I løpet av uka vil vi rette denne feilen og forhåpentligvis få indeksert de aller siste (vesentlig Vestfold og Telemark). I mellomtida kan følgende lenke brukes for å finne alle geistlige skifteprotokoller:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'... ved lag av ...' skulle naturligvis være '... ved valg av ...'.Vi har rettet den omtalte feilen, og Statsarkivet på Kongsberg indekserte i går resten av protokollene for Vestfold og Telemark, slik at dette skal fungere som det skal etter neste oppdatering av webserveren (kommende helg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Det er flott at de geistlige skifteprotokollene nå er tilgjengelige for hele landet.Etter det jeg har forstått er det filmseriene HF og NOR10 som nå har blitt gjort tilgjengelige. Jeg mistenker at disse filmseriene i tillegg til de geistlige skifteprotokollene også inneholder andre ting som f.eks. de geistlige justisprotokollene. Mitt spørsmål blir derfor om det kun er de geistlige skifteprotokollene som nå har blitt scannet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er riktig at de geistlige skifteprotokollene er skanna fra serien HF og NOR10. Innholdet på disse seriene har jeg ikke i hodet, men jeg vet at det på NOR10 var hummer og kanari. Vi har skanna alle filmer med skifteprotokoller på, slik at vi har fått en del 'på kjøpet', men det er ikke alt vi kommer til å publisere umiddelbart (noe vil kreve eget brukergrensesnitt osv).Nå ved midnattstider har jeg ikke oversikt over eventuelle geistlige justisprotokoller som er skanna, men slike vil kunne passe inn i 'tingbøker på nett', som vi er i ferd med å ferdigstille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eivind Kinck

Jeg finner ingen geistlige skifteprotokoller for Nedre Borgesyssel prosti, nærmere bestemt Fredrikstad på slutten av 1750-årene. Betyr dette at disse protokollene ikke er bevart eller at de ikke er mikrofilmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Alle geistlige skifteprotokoller som har vært mikrofilmet, skal nå være skanna, indeksert og tilgjengelige. Så vidt jeg kan se av katalogene i vår skranke, finnes det ikke justisprotokoller, verken skifteprotokoller eller annet, for Nedre Borgesyssel prosti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.