Gå til innhold
Arkivverket

[#77890] USA - Hvor ble de av ?


Gjest Helge Hålåsæter
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Dette bunner i utvandring fra Bergen: 17. april 1880 reiste Mari Hansd f 1861/62 og broren Peder Ols f 1856/57. De brukte navnet Ellingsbø, var født i Vågå og utvandret fra Luster. Den 11. mai 1881 reiste moren Gunhild Andersdatter f 1837 fra Opptun i Luster.Hun var født i Vågå (Heidal). Datteren Anna Hansdtr reiste samtidig. Hun var født 1873 i Luster. Jeg har sporet andre i familien (bror), som rettmessig brukte navnet Lysaker (Ellingsbøeie) der nær Stoughton, WI . Kan de spores ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg har ikke fødseldatoer. Men jeg har nok etter nærmere ettertanke gitt et blindspor til broren i Stoughton. Jeg har slektsbok derifra, og disse personene er ikke nevnt. Unnskyld så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Ettersom du vet hvor de ble født, kan du vel finne de i kirkebøkene?Mener du at broren likevel ikke er bror?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg skrev at Gunhild ikke står i brorens slektsbok. Det er ikke alle som er like flinke til å uttrykke seg som andre. Det kan vel ha seg slik at de ikke visste om hverandre, og jeg derfor skrev at det er et blindspor. Du har vel drevet såpass med dette området, at du har observert at immigrantene over tid spredte seg over det nordamerikanske kontinentet. Det var forøvrig ett av de merkeligste spørsmål jeg noen gang har fått, at en bror ikke skulle være bror, som du prøver å tillegge meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg stusset også på hva du mente i innl 3, spesielt siden broren heter Olsen, mens søsteren er en Hansdatter.Fødselsdatoene er helt avgjørende info, særlig hvis personene er aktuelle for søk i 1900 census hvor fødselsmåned er vist sammen fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Peder Olson, f. 2. jan. 1857, iflg. konfirm. Far: Ole Pedersen, mor: Gunhild Andersdtr. Ellingsbø. Mari Hansdtr., f. 18. juni 1862, iflg. konfirm. Far. Hans Pedersen, mor: Gunhild Andersdtr. Ellingsbø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Kurt, Jeg har nok ikke uttrykt meg tydelig nok i 1. To barn til Gunhild med forskjellige fedre utvandret i 1880. Året etter dro Gunhild Andersdatter med en datter som har en tredje far. Familiebok til Guhild's bror skal sees bort ifra. Det er ikke enkelt å uttrykke seg når forholdene er innviklet. Gunhilds fødselsdato viser seg å være 27.nov, 1833 -, Mari Hansdatter 18. juni 1862, Peder Olsen 2.juli 1857. Anne Hansdatter i 1873 har ikke jeg funnet i Luster, men det kan hende jeg ikke er flink nok. Har nok foregnet meg litt med datoer, da generelt søk i Ancestry kun ber om årstall for fødsel og immigrasjonsår. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er ikke vesentlig i det hele tatt, bortsett fra å være oppmerksom på at det kan skje: Innlegget mitt nr. 8 kl 22.21 er ikke med i oversikten over Siste innlegg. (I hvertfall ikke hos meg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Dette kan muligens være Mari Hansdtr.:1900 United States Federal CensusName: Mary Gjertson [Maud Gjertson] Home in 1900: Stoughton Ward 2, Dane, Wisconsin Age: 37 Birth Date: Jun 1862 Birthplace: Norway Race: White Gender: Female Immigration Year: 1880 Relationship to Head of House: Wife Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: Norway Mother: number of living children: 3 Mother: How many children: 4Spouse's name: Ole Marriage Year: 1883 Marital Status: Married Years Married: 17 Residence : Stoughton City, Dane, WisconsinHousehold Members: Name Age Ole Gjertson 41 Mary Gjertson 37 Gerhard C Gjertson 15 Melvin O Gjertson 11 Ella Gjertson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ottar, Du gjør en kjempejobb. Alt ser ut til å stemme. Mange av slekten skrev seg for Lysaker nær Stoughton, WI. Takk igjen. Nå må jeg 'bysse'. Hislen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg søkte i census for 1900 etter Peder Olsen, født 2. jan. 1857 men har foreløpig ikke funnet ham. (Helge: hans fødselsdato ikke er 2. juni som du skriver i innl. 8, Peder var døpt den 22. febr. 1857)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg ser at jeg har blinkset da jeg notertened datoen, født var jo 2. jan 1857 sønn av Ole Pedersen Øiseie, øvre og Gunhild Ellingsbøeie. Lysaker nevnt i 11 er det rette gardsnavnet til Ellingsbøeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg takker for innsatsen. Det er jo uhyre vanskelig å lete i Amerika med patronymene Olsen, Hansen ..., og kvinnene giftet seg og byttet etternavn der også. Hilsen Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.