Gå til innhold
Arkivverket

[#77894] Torsby og Overn i Modum, Breien i Ringerike, tidlig 1600


Gjest Stein Finsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Finsrud

Gunder Overn, nevnt 1611-1617 , var bruker på Overn og eide 12 lpd i gården mens de resterende 12 var eid av kronen.Han eide også deler av Torsby, Bergan, Bøen og Langerud, alle i Modum, samt 17 lpd i Breien på Ringerike. Han skal ha vært fra Breien. Noen som har ytterligere opplysninger om Gunder? I 1624 er de fleste eiendommene overtatt av Erik Overn, som vel er sønn, mens de 12 lpd i Overn er eid av Anders Torsby og Oluf Gundersen,som nok også er sønn, med 6 lpd hver. Anders er også oppført med 8 lpd i Torsby og 7,5 i Askjem. Oluf finner jeg ikke senere, mens Anders i 1647 eier 19,5 lpd i Torsby og 12 lpd ellers i Modum, pluss litt sik i Krødsherad. Delen i Torsby er hele gården unntatt 6 lpd som kronen har. Jeg undres også på om de 12 lpd ellers i Modum kan være hele Overn, for da Eriks datter? Sissel flytter fra Bergan til Overn og løser bygsel der er dette av kronen og Anders Torsby. Anders og Erik blir også dømt for å ha brent noen sagdeler på Haugfoss, så forbindelsene har vært tette. Jeg har konkludert med at Anders er enten sønn eller svigersønn av Gunder Overn og da helst sønn siden han og Oluf arver like mye. Anders datter Åse har i 1661 10,5 lpd i Torsby og kronens del er 6 lpd, da gjenstår 9 lpd som ev. søsken kan ha hatt.I 1666 er Olle Andersen (30) og Gunder Thorsby (36) med sønner Gunder Ollsen (4) og Anders (2) oppsittere . Disse skatter også av Torsby i 1670. Jeg antar da at dette er sønner og sønnesønner av Anders og mener at navnet Gunder hos disse underbygger slektskapet med Gunder Overn. Jeg vil gjerne ha kommentarer/ytterliger opplysninger.Vennlig hilsen Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg har levert inn en artikkel om Gunder Overn og hans barn til Gjallarhorn, men om den kommer i neste nummer, vet jeg ikke. Gunder hadde åtte barn med god geografisk spredning.Bygdeboka er dessverre helt upålitelig. Gunder hadde ingen tilknytning til Breien i Norderhov, og Erik er etter alt å dømme hans etterfølger i ekteskapet. Bygdeboka kaller ham Erik Gundersen uten at hans farsnavn sees i kildene. Anders Torsby er utvilsomt en sønn, mens Ole Gundersen ser ut til å ha kommet til Li i Norderhov, der han døde tidlig og hadde en sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

Takk for hjelp. Min ane er Anders Torsby gjennom datteren Åse. Siden du er enig i at Anders er sønn av Gunder så fører jeg han inn i anelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

En kan lett tro at Gunder Andersen har forbindelse til Ringerike siden familien har jordegods der og flere av barna havner der. Men jeg har heller ikke funnet noe som beviser at er fra Breien på Ringerike, eller for den saks skyld andre steder på Ringerike. Hans kone Sissel Torgersdatter er heller ikke fra Ringerike, hun er fra Nes på Modum. Stein skriver at Gunder er nevnt på Overn 1611-1617. Dette kan nok utvides en del, jeg har funnet ham nevnt 1591-1620. Han henger riktignok igjen i skattelistene da hans kone Sissel er nevnt allerede i 1617.At Anders Gundersen på Torsby er fra Overn burde det ikke være noe tvil om. Blandt de ting som viser dette er at han nevnes som bror av bl.a. Halvor Gundersen på Overn, sønn av Sissel Torgersdatter, odel i Overn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Finsrud

Hei Jan.Takk for nyttig avklaring. Jeg er nybegynner og de opplysningene jeg hadde er alle funnet i Modums Historie, gårdshistorien og kapitlet om skattetrykket etter krigene i bind 1. I gårdhistorien kalles Halvor feilaktig (ikke helt uvanlig med feil farsnavn i gårdshistorien)for Pedersen og jeg sjekket ikke prestemantallet der det står Gundersen. Derfor koblet jeg Sissel som datter av Erik. Hvor kommer Erik inn i bildet, er han Sissels ektemann nr.2 og stefar til Anders? I 1624 er det nevnt fire Gundersdøtre, vet du om Gunder Overn er far til noen av disse? Jeg ser en Torgeir Nes i sagskatten 1611 eller 1614, dette er altså far til Sissel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.