Gå til innhold
Arkivverket

[#77895] Vea - Ringsaker


Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Tema 64971 ga litt inspirasjon til å gå et eldre bilde av Vea Hagebruksskole (Foto: Widerøe) litt nærmere i sømmene. I aprildagene i 1940 var det vel kamper også rundt Vea, og lurer på om en ser de åstedene i bildet? Noen som er kjent i området og kan fortelle litt hva vi ser? Det er vel gamle RV 50 som går nedenfor skolen kanskje?

bilete9250.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Mesteparten av kampene skjedde vel i øvre halvdel av bildet. Tyskerne måtte opp i åsen øverst høyre for å komme rundt de norske linjene. Jeg tror de bakre norske linjene gikk omtrent langs jordene som sees bakerst på bildet.Litt sør for Vea er det en minnestein over de norske som falt og en tavle som beskriver kampene.Min mor vokste opp på en gård på andre sida av Mjøsa og jeg husker at jeg der som smågutt ble vist hull i husveggen etter kuler som stammet fra kampene på Ring. På gården var det en norsk kanon som over Mjøsa beskjøt tyskerne på Ring.(I fjor var jeg på besøk hos Ole Fossen i Moelv (sør for Vea) og fikk høre hva som skjedde da hans mor ble drept av tyskerne 20(?) april 1940 - mens kampene pågikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til deg Geir for fin forklaring! Tenkte nok litt på at disse åsene kunne være aktuelle strategiske åsteder i 1940. Dette innlagte bildet har noe dårlig oppløsning, men er det korn på staur det er så mye av på jordene til venstre for skolen? Kortet er poststemplet i 1957 og det var vel kommet skurtreskere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Var det virkelig kulehull i husveggene på andre sida av Mjøsa Geir? Dette bildet i 1 er noe far fikk som julekort fra en kar han kjente på Ring/Vea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kan sikkert tenkes Geir og takk for responsen, men tror det også er kornstaur på noen jorder. Måtte være mye arbeid med kornet før i tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Bare en liten korrigering,riksvegen går på oversida ta Vea, garden ved siden av Hagebruksskolen er Vea Nordre,i den lille husklynga som er ovenfor var butikken,ovenfor der det store huset midt på bildet er meieriet,ellers ser vi to Kjos garder. Øverst på første åsen ser vi Ringen rekreasjonshjem.Mvh Else Kari (som ha jobbe på Vea :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

'Nettet' har vært ute så jeg har ikke fått takket for informasjonen fra Else Kari i innlegg 7 før nå, er det jernbanelinja som går nedenfor husene da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.