Gå til innhold
Arkivverket

[#77898] Olaus Johnsen, f. ca. 1857 i Ofoten


Gjest Solveig Sletten
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sletten

Olaus Johnsen ble 26. september 1903 far til en gutt som ble født i Mo i Rana. Han hadde visstnok familie i Narvik-området fra før, og giftet seg aldri med guttens mor. Ved F1900 finner jeg i Ankenes jernbanearbeider Olaus Johnsen, f. 1857 i Evenes. Kirkeboka for Evenes viser at Olaus ble født 08.04.1857 og døpt 17.05.1857. Foreldre var John Peersen og Maren Cattrine Olsdatter Steenjord. Olaus har en navnebror som ble født 27.06.1859 i Evenes, men han ser ut til å ha slått seg til ro som gårdbruker i 1900 og det er mindre sannsynlig at han reiste til Mo for å få arbeid. Jeg er interessert i både aner, søsken og etterkommere etter Olaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sletten

Etter at jeg skjønte at jeg måtte bevege meg over grensen til Troms, har jeg funnet familien også i 1875. Her heter Olaus Ole, og en av brødrene mangler. Jeg finner både en søster og en bror i 1900, begge på parseller av samme gård. Kan noen bekrefte at Olaus har arbeidet i Rana, slik at vi er sikre på at vi er på rett spor? Er det noen som vet noe om ektefelle og barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har du fødselsåret 1857 på faren fra dåpsinnførselen til gutten? Jeg har lett etter dåpen til gutten i de skannede kirkebøkene for Mo, men ikke klart å finne den der. Mulig jeg har oversett ett eller annet.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sletten

Jeg er blitt fortalt at han ikke ble døpt som liten. Har bedt hans datter om mer opplysning om dåpstidspunkt. De opplysningene jeg har, stammer fra giftermålet og fra datteren. Ved giftermålet er opplyst at han ble konfirmert i 1919, så han må ha blitt døpt før den tid. Det mangler en del kirkebøker på nett for denne perioden. Så langt mangler jeg definitivt bevis for at vi er på rett spor og har funnet rett Olaus. Yrket er en vesentlig del av mine indisier, og det var flere som reiste til Mo for å få arbeid da Ofotbanen ble ferdig litt etter 1900. Moren ble født i 1862, så farens alder er ikke usannsynlig. Har ingen dokumentasjon fra Rana med fødselsåret 1857. Detaljer om mor og sønn fører ikke nærmere en løsning, ettersom det er faren jeg søker. Håper fortsatt på informasjon fra Ofoten-området, tror ikke vi finner stort mer på nettet. Det kompliserer saken at vi befinner oss på begge sider av grensen mellom Troms og Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

HeisanOlaus Johnsen 1857-1926 gift 1881 med Inger Anna Larsdtr.1864- fra Husjord ikke så langt unna .Da lå disse omåderunder Trondenes , nå Skånland. Han drev på somanleggsarbeider bl.a på Ofotbanen i tillegg fiskergårdbruker.Har 3 barn på paretPeder 1886--John 1882 og Marie 1893John Olausen ble g.m Inga Johansen fra MyrnesForeldrene til OlausJohn Pedersen 1830-1880 fra Steinjordgm. 1854 Maren Kathrine Olsdtr.1824--1894 fra Myrnesbarn Olaus 1857--Peder 1855--Anders 1860--Susanna 1864Foreldre til John PedersenPeder Johnsen ingen årstall på hangm Maren Petrikke Amundsdtr.1800-1870 kalt for Marommasamisk navn som jeg ikke vet tydingen av.Peder ble solgt fra Sverige til Spansdalen for en tønnekorn i nødsårene før 1814hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sletten

Tusen takk! Geografien i dette området forvirrer meg fortsatt, ettersom prestegjeldet ligger i Nordland og gården i Troms. I F1900 på Olaus' heimgård Stenjord finner jeg en Ole Johnssen som er gift med Inger Larsdatter og har fem barn, hvorav de tre som du nevner, med samme fødselsår. Foreldrenes fødselsår stemmer ikke, men jeg finner igjen Olaus og eldstesønnen John i F1900 som jernbanearbeidere i Ankenes, så det må da være rett familie? I F1801 finner jeg Maren Amundsdatter, 2 år, på gården Høyden i Trondenes. Kan det være farmoren til Olaus? Var hun samisk? Vet du om det finnes en bygdebok/gårdshistorie som kan være til hjelp? Hvor er Spansdalen? Artig historie om farfaren, neppe så artig den gang. Etter hvert er mye kommet på plass om familien til Olaus, men jeg har fortsatt ingen bekreftelse på at han befant seg i Rana i 1902/1903, slik at jeg kan være sikker på å ha funnet rett Olaus. Ettersom familien ikke flyttet, går jeg ut fra at han ikke tok utflytting. Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

HeiGår sterkt ut i fra at alle jeg har nevnt er samisk.Steinjord lå under Trondenes Skånland Herred. Jeg selv erdøpt som 7-åring 1970 i Sørvik kirke ,, Sandtorg Herred iTrondenes.Olaus og Ole er samme person.Olaus var anleggsarbeider på forskjellige steder i nord.Det er ikke noen anlegg av betydning bortsett fra Ofot-banen og nede i Mo.Maren Amundsen var gift 3g.Hun var fra Høgda -Høyden iTrondenes. Foreldre er Amund Nilsen 1753- og IngerMikkelsdtr.1772- fra HøgdaIngers foreldreMikkel Pedersen 1744-1792 fra HøgdaMaren Mikkelsen 1740-1799Marens foreldrePeder Mikkelsen 1715 fra KaltdalenSiri Mikkelsdtr.Og fortsatt ant. bare samisk.Spansdalen er jeg litt usikker på , men ligger ant. iGratangen-Lavangen -Salangen -Bjerkvik kommuner.hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sletten

Tusen takk til dere begge! Etterkommerne etter Olaus' sønn i Rana lurer på hvordan de kan finne etterkommere etter hans halvsøsken. Vet du, Odd Einar, om gården Steinjord fortsatt drives og i tilfelle om slekta fortsatt er å finne der? Nå kommer vi jo inn på nålevende personer, så jeg venter ikke at du skal gi meg navn gjennom dette forumet. Har du nyere opplysninger om slekta, må du få min e-postadresse. Så vidt jeg skjønner, ligger gården nå i Skånland kommune i Troms - stemmer det? Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Einar Tømmerås

Hei SolveigSkånland kommune er i Nordland fylke.Olaus Johnsens 3 barn som jeg har opptegnelser om :Peder Olausen 1886- brukte heimgården så sent sommidten av 50-tallet når bygdebok ble skrevet.John Olausen 1882- brukte br.nr.5 Stensrud som nå liggerøde ( midt på 50-tallet ).Marie Olausen ble gift i ei av nabobygdene.Har ingen nyere info om disse ovenfornevnte personer.Med ett kjapt blikk i telefonboka fant jeg den eneste iSkånland kommune med etternavn Olaussen fornavn Paula,bosatt Steinjord. Prøv henne , sikkert ett søskenbarneller tremenning av din kar ?hilsen Odd Einar Tømmerås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sletten

Takk igjen, du har vært til uvurderlig hjelp! Jeg som trodde at jeg endelig begynte å skjønne litt av geografien i området! Nå skal jeg gi alle disse opplysningene videre til Olaus' sønnedatter, og så får hun finne ut hva hun vil gjøre med det.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.