Gå til innhold
Arkivverket

[#77902] Opplysninger om nålevende personer


Gjest Harald Flaten
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Flaten

Under 77770 'Hjelp fra USA-eksperter' på brukerforum ble tre innlegg tatt bort fra tråden: Knut Olav Holvik, SAB/DA, 23.4.2010 10:15 (31)Vi minner om at det ikke skal diskuteres nålevende personer på debattforumet. Vi foreslår at slike opplysninger utveksles via e-post eller andre kanaler. Dette resulterte i to innlegg som begge stilte, etter mitt skjønn, vel begrunnede spørsmål, nemlig: Hanne Line Osberg Eide, Br.sund, 23.4.2010 10:32 (32)Ordensregler: 4) Alle har fritt innsyn i diskusjonane og ein må difor vera varsam med å gje ut opplysningar om levande personar, eller opplysningar som på andre måtar kan såra, krenka eller skada.Det står varsam. Er det ikke varsamt når man bare oppgir offentlige opplysninger som er fritt tilgjengelig på nett? Uten noen som helst sensitive opplysninger? og Arne Solås, Bergen, 23.4.2010 10:36 (33)Til 31) - innebærer det også at man bør unnlate å legge inn amerikanske folketellinger etter 1910 her på forumet? Det ville være av interesse at noen svarer på disse spørsmål. Mvh Harald Flaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Vi fjernet tre innlegg hvor adresser og telefonnumre til personer som ikke deltar i debatten ble oppgitt. Vi syns det bør være opp til hver enkelt hvilke opplysninger man skal legge ut om seg selv. Kontaktinformasjon kan debattantene lett videreformidle uten å publisere det på forumet. Hva gjelder den amerikanske 1910-tellingen, har den ingen 100-års klausul (i motsetning til den norske). Det er ingen grunn til å la være å refere til denne i debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Flaten

Jeg takker for svaret.I og med at det står varsam i ordensregel 4, trodde jeg at adresser og telefonnummere til nålevende personer, som er fritt tilgjengelig annensteds på nettet, ville være innenfor regelverket. Hvis det ikke er tillatt med adresser og telefonnummere, hva kan man da oppgi av opplysninger om nålevende personer?Arne Solås nevner amerikanske folketellinger etter 1910, f.eks 1930. Kan man altså referere opplysninger fra 1930 om nålevende personer, men ikke adresser og telefonnummere?Mvh Harald Flaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg tykkjer det er ein grei regel at viss ein skal ha/gje opplysningar om nolevande kan ein oppgje epostadresser og utveksle dette utanfor forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.