Gå til innhold
Arkivverket

[#77903] Lars Olai Larsen f. 1842 Stordal i Ulsfjord


Gjest Nina Hauge
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Hauge

Jeg har funnet Lars Olai Larsen med følgende data: Født i Stordalen 6. feb. 1842. 'Uægte' Foreldre: Gårdbruker Lars Olsen Stordalen og pike Maret Henriksdatter Stordalen. LenkeEr det noen som vet noe mer om foreldrene? Giftet de seg? Evt. med andre? Fikk de andre barn? Hvor ble de født/døpt og konfirmert? Og hvem er foreldrene deres?Hilsen Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Nei, det er nok ikke foreldrene til Lars Olai. Denne Lars Olsen og Marit Henriksdatter ble gift 17/7 1831 i Karlsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Ungkar Lars Olsen Stordalen og pige Marit Henriksdatter får en sønn, Moses født 31/8 1845. Det ser ikke ut til at de gifta seg, for det dør en ungkar Lars Olsen Stordalen 31/5 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Jaha, så det er under 'Karlsøy' jeg skal lete. Kan denne, nr 1202, være rett person, altså faren til Lars Olai Larsen Lenke ? Jeg er ikke så lokalkjent i Lyngen, så det er vanskelig å avgjøre ut fra stedsnavn. Gården heter imidlertid 'Dalen Stor'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Takk skal dere ha. Nå har jeg en viss orden på Lars Olsen, Stordalen. Jeg regner med at hans foreldre er Ole Olsen f. ca. 1735 og Bodille Larsdatter f. ca. 1763.Men hvor ble det av Maret Henriksdatter? Hun oppgis å være fra Stordalen, men når ble hun født, og hvem er hennes foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Tror du har riktig Lars og Marit.Ole Olsen, Stordalen var misjonsskolemester. I følge 'Endreslekta' side 121 var Ole født i Bergen 1735 og døde 1810.Sørfjordenområdet i Ullsfjorden der Ole Olsen bodde var et samisk område.Han var gift med Bodil Larsdatter Tuliach født ca. 1763 død 11.jun.1832. De giftet seg i Karlsøy 11.jun.1832.Bodil var av samisk slekt og hennes foreldre var Lars Nilsen Tuliach d.y. født ca.1732 og Marith (Marget) Larsdatter Hermelin f. 1727 Rounala, Enontekis, Finland død 1771 Lakselvbukt, Ullsfjord, Karsøy. De var bosatte på Lakselvbukt, Ullsfjord. Lars og Marith giftet seg 14.okt.1753 i Karlsøy.Lars Nilsen Tuliach d.y. var sønn av Nils Larsen Tuliach ca.1658-1758 og Bodil Larsdatter. De var bosatt på Skognesbukt, Ullsfjord, Karlsøy.Marith (Marget) Larsdatter Hermelin var datter av Lars Larsen Hermelin f.1676 d.1766 og Ingrid Persdatter d.1731. De var bosatte på Lakselvnes, Ullsfjord, Karlsøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

Tusen takk igjen.Jeg finner at Ole Olsen og Bodil Larsdatter giftet seg i året 1782. LenkeJeg antar at det gikk litt 'fort i svingene' i innlegget til Nils Johan Fosli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Henrich Iversen og Elen Larsdatter gifter seg i 1786 (nesten nederst på side to i link) LenkeAlle barna til Henrich og Elen er født i Stordalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Den Marit Hinrichsdatter du har funnet er den mest sannsynlige siden hun er fra Stordalen, men det finnes flere med samme navn og omtrent samme alder i 1801 folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

Kanskje er det din Marit Henrichsdatter som dør 28.01.1871 i Lavangen, Sørfjorden? Hun oppgis da å være 72 år gammel. LenkeSørfjord sokn ble overført fra Karlsøy til Lyngen prestegjeld i 1865. Flere avbeboerne i det senere Sørfjord sokn hadde da alt søkt Lyngen kirke i flere tiår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tommy A.G. Thorsen

Ole Olsen, Stordalen var misjonsskolemester. I følge 'Endreslekta' side 121 var Ole født i Bergen 1735 og døde 1810.Jfr. mine opplysninger er han oppført som Ole Olsen Hagen.. eller tar jeg feil ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Johan Fosli

I begynnelsen av 1820-tallet var det to Ole Olsen, Stordahlen som giftet seg i Karlsøy. Begge var ungkarer ved inngåelse av giftemål. Den ene av dem brukte mellomnavnet Hagen.I mine notater har jeg at Ole Olsen er sønn til Ole Olsen (skolemester) og at Ole Hagen Olsen ikke er sønn av skolemesteren.Ole Olsen født ca.1792 giftemål Siselle Eriksdatter 1824 [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=23312>LenkeOle Hagen Olsen født ca.1795 giftemål Elen Henriksdatter 1823 LenkeSkolemesterens sønn er 8 år ved folketellingen i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Hauge

I 1838 dør en Elen Larsdatter i Stordal. [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=114783>LenkeHun oppgis å være 90 år. Jeg vet ikke hvor nøyaktig de var med å angi alder til enhver tid. Kona til Henrik/Hinrich Iversen, Elen Larsdatter, burde være ca 76 år gammel i 1838. Kan det likevel være henne - det oppgis bare én aktuell Elen Larsdatter i Stordal i 1801-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.