Gå til innhold
Arkivverket

[#77909] Peder Pedersøn fogd over Jæren 1665 - 1668 og lagmann Niels Ebbesen


Gjest Stein Norem Wisted
 Del

Recommended Posts

Gjest Stein Norem Wisted

Vet noen noe om denne fogden ? Han skal ha vært fogd over Jæren i perioden 1665 - 1668 og døde i 1670, grl 20.7.1670 i Stavanger. Han skal ha vært gift med en datter til lagmann Niels Ebbesen i Stavanger (utnevnt 1654, død 1662).Jeg er interessert i opplysninger om både fogden og lagmannen.hilsenStein Norem Wistedhttp://www.wisted.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Stein Norem Wisted

Jeg har funnet litt mer om disse. Lagmannen er omtalt som avdød i 1659, så han virket bare ca. 5 år i Stavanger, men jeg har funnet seglet hans i en Lagmannsdom i Stavanger Lensarkiv fra 1656. Seglet er veldig lite, bare 8-10 mm, så det ble litt vanskelig å få tatt et bra bilde med det kameraet jeg hadde med meg. Men for meg ser det ut til at det øverst er et mannshode med hjelm, og noen vinger midt på, samt en hodeskall nederst. Over motives står det N (iels) E(bbe) S(en).Noe som har sett dette seglet før, eller har andre tolkninger ?

bilete9300.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Peder Pedersen hadde (etter)navnet Giodvad i seglet sitt, han var gift med en datter til lagmannen, og hun signerte et brev i 1671, Lisebett s. Peder Pedersens etterleverske, så da vet vi at hun het Lisbet Nielsdtr. og var i live etter 1671. Her er seglet til fogden.

bilete9301.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.