Gå til innhold
Arkivverket

[#77914] Jacob Olsen, Kjos/Rud i Ullensaker på 1800-tallet


Gjest Vegar Mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vegar Mikalsen

Hei. Jeg er på jakt etter å finne ut mer om Jacob Olsen fra Ullensaker. Han skal ha levd på Rud og/eller Kjos på 1800-tallet. Kildene jeg har er sønnen Ole Jakobsen sine oppføringer i kirkebøkene. Her sier de at han skal ha fått Ole med ei Gudbjør Trondsdatter. Jeg klarer ikke å finne deres vielse, og tror heller ikke de ble gift. Ole ble født uekte. Jeg har forsøkt å søke i folketellingene, men jeg har ikke klart å finne noen treff. Det er vanskelig og siden jeg ikke har fødselsåret til Jacobsen.Sønnen Ole sine oppføringer. Se Jacob Olsen som forelder:Dåp, oppføring nr. 36Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7648&idx_id=7648&uid=ny&idx_side=-227>Lenke Permanent bildelenke: LenkeKonfirmasjon, oppføring nr. 12Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeVielse, oppføring nr. 1Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Mikalsen

Har muligens funnet en kilde som kan stemme. At han giftet seg etter at Ole ble døpt, i 1837. Grunnen til at jeg tror det er at hans navn med Rud og enkemann står oppført. Se her på oppføring nr. 27:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Mikalsen

Takk for det, Carsten. Utifra det gamle innlegget så kan det jo stemme at Jakob Olsen tidligere var gift med Kari Olsdatter, og så fikk han Ole i 1833 (med Gudbjør), og kan ha giftet seg senere i 1837 med Kari Hansdatter. Men det høres jo litt merkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Fra Ullensaker Bygdebok: Skoleholder Jacob Olsen Kjos bodde på Kjoseie, var skoleholder 1820-1840 g.m. Kari Olsdatter Gystad, de hadde 3 barn: Anne Gurine født 1820, Ole født 1823, Karen Mathea født 1825 , Kari Olsdtr. døde 1827, 32 år gammel, Når Jacob døde er ikke funnet noe om. Kan dette være samme person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Moen

Jacob Olsen 26 år viet 1819 Kari Olsdatter 25 år vet ikke om dette stemmer med nevnte skoleholder, det ser ut av alder å være et bomskudd ? Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1835), Ekteviede 1819, side 400-401. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7646&idx_id=7646&uid=ny&idx_side=-203>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.