Gå til innhold
Arkivverket

[#77917] Kven er Rasmus Rasmusson Hunvik?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg trur at dette må vere det knappaste skiftet eg har sett som ikkje går i minus: Når gjelda og skiftekostnadene på 11 riksdaler 5 ort og 14 skilling er betalte, er det att 2 skilling av buet til enkja som får utlagt ei gamal halvtynne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Her er det som står i 'Eid og Hornindal' etter Jacob Aaland, s 229.under Hundvik.Ola Rasmusson, sk.1692, 1710 og 1730, d 96 å g. 1751, gm 1) Synnøve Jørgensd. d 61 å g. 1737, 2) Ingerid Andersd. SonesonenRasmus Rasmusson Davik, sk 1742, d 87 å g. 1783 gm.1) Brite Josefsd. Isane, d 58 å g. 1734, 2) Anne Ellingsd Mettenes, d 1768, 3) Ingeborg Rognaldsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Takk for mange innspel! Ein kan seie mykje bra om Jacob Aaland, men han har ikkje alltid rett. Eg skal straks setje meg til med skiftet du nemner, Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Til innlegg nr 5, Brite Josephsdatter Isane, blir gift 5/7-1784 i Davik, med sønn til denne Rasmus R. Hundvik, nemlig Rasmus R. Hundvik 1750-1805, så her har Aaland blandet sammen alle Rasmus R på dette 1 bruket. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg kaster inn ett nytt problem på samme gard, hvem er far til neste Rasmus R. Hundvik brukar fra 1787, født 1750, gm Brite Josephsdtr. Isane i 1784. Forrige brukar Rasmus R. ytre Davik, hadde ingen barn med sine 2 hustruer. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Asbjørn Nygård

Til innlegg nr. 9: I fylgje kyrkjebøkene vart ein Rasmus Hundvik gravlagd 73 år gammal 9.2.1789. Rasmus Hundvik si kone (namnet på kona ikkje nemnt i kyrkjeboka) vart gravlagd 70 år gammal 22.6.1786. Dette skiftet frå 1786 etter Brithe Knudsdatter skulle kaste lys over saka: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24237/170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg takker for hjelpen, det skiftet hadde jeg ikke sett, da er nok en brukar på Hundvik funnet, som ikke er nemnd i BB, men problemet er at jeg ikke har kunnet finne noe ekteskap mellom disse 2 heller, de får barn fra 1746 på Hundvik, så de må være gift ca 1745 eller før, noen som kan hjelpe her?. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Interessant å se gården Hundvik i Eid! Min oldemor var Anne Andersdtr. Hundvik f. 1867, dtr. av Anders Jonsen og Pauline Ingebrigtsdtr. Hundvik. Kjenner du familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Hei, ja jeg kjenner til ene grenen av fam. Moren Pauline Elisabet Ingebrigtsdatter Nøstdal 1835-1919, har jeg i min database. Jeg vet ikke om du er ute etter flere opplysninger, hvis du er det, send en amail til r48bergesen@yahoo.no , Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.