Gå til innhold
Arkivverket

[#77918] MR; Tingvoll? Randi Arentsdatter Gjul f. ca 1797 sine foreldre


Gjest Gunnar Andre Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Hei Gunnar Andre,Jeg synes at en av fadderne het Peder Arentsen Sponaas (?) - kan det være et spor, en bror av Randi?Ved søk i folketellingen 1801, finner jeg et søskenpar på Vulvik i Tingvoll som heter Peder Arntsen og Randi Arntsdatter. Randi var 7 år i 1801, født 1794, og den Randi som ble gift i 1827 var 30 år gammel, født ca. 1797. Det er fire års aldersforskjell, og kanskje litt mye – [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f1801&gardpostnr=46094&personpostnr=680662&merk=680662#ovre>Lenke. Da er kanskje denne Randi, 2 år i 1801, litt nærmere i alder -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei igjen Grethe.Jeg har lagt merke til det samme, men håpet at noen har Gårds og ætte derfra å kunne sjekket dette. Men takk for interessen så langt Grethe. Alltid godt å stole på noen vet du.Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei. Jeg har sett litt på Randi.Hun har sammen familien etter at de ble gift i 1827 flyttet til Bergem på Tingvoll.OG; i FT. 1865 finnes hun igjen på Nøstbakken på Frei, da oppgitt til enke, 72 år allså 7 år i 1801(f.1793)Tingvoll Se innlegg nr. 2.Mye her som stemmer? Men hvor er GJUL?Gunnar Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

I dag skrives det Gyl, området har alltid hørt til Tingvoll prestegjeld/kommune. Du finner området (gården) litt vest for Tingvoll sentrum.mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

I Klokkerboken er hun omtalt som Sandvig LenkeEr ikke direkte lokalkjent i området, men jeg mener Sandvig er nabogården til Gjul/Gyl. Eller kanskje den lå på Gyl?Vulvik ligger litt vest for Gyl.Sponås ligger bare noen få km fra Gyl (nord), mot Torjulvågen. Den gang i Stangvik, i dag i Tingvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

I bygdeboka for Tingvoll står det at ein Audun Olsson Bråttvik vart gift i 1827 med Randi Arntsdotter Gjul og at dei bygsla seg plass på Bergem. Eg finn dei ikkje att der. Audun var født i 1793 og var son til Ola Andersson Bråttvik gift med Guri Toresdotter Rimstad f. 1751. Ola kom frå Sortdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.