Gå til innhold
Arkivverket

[#77919] Barnholdt Slektsvåpen.


Gjest Fredrik Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Fredrik Andersen

Hei.Lurer på om hvilke farger barnholdt-våpenet er sammensatt av. Kan noen hjelpe meg??Mvh Fredrik Andersen

bilete9256.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Herman L. Løvenskiold - Heraldisk Nøkkel, skriver 'Barnholt, bjørn s i g, tre gr (P)'Det betyr vel at bjørnen er sort, selve skjoldets farge gull (gult) og treet grønt. (P) viser at han har sett seglet i Printz's samling i Riksarkivet.Han sier videre at det samme motivet er å finne på hjelmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

... og ellers kan man vel si at dette er et 'talende våpen', som viser en Bjørn=Bar(e)n (eller Bären) og et tre=(tre)holt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og så bør det tilføyes at tegningen som du har lagt ut er fra Hans Cappelens bok 'Norske slektsvåpen' - tegning Odd Fjordholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Takk til Arnstein for påpekningen ...Våpenbeskrivelsen (blasoneringen) i min bok er: I sølv en opprett, svart bjørn som støtter seg mot et grønt tre. På hjelmen en opprett svart bjørn som støtter seg mot et grønt tre.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Innlegg 6 skulle kanskje vært i en annen tråd og til en annen Hans ??For øvrig er en av slektene Friis med ekorn-våpen også med i min bok Norske slektsvåpen.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Arnstein og HansNei det var dere to jeg skulle spørre, men jeg burde jo ha sjekket om dette var kjente våpen fra før, og det var det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.